lázně
PéčeZdraví

Poradíme si ….. s pobytem v lázních

České lázeňství prochází v posledních letech velkými změnami. Ozdravnou kúru si zde dopřávají nejen vážně nemocní pacienti, ale stále častěji je vyhledávají zdraví lidé toužící po relaxaci a odpočinku.

Jak zařídit lázeňskou péči?

A-Prostřednictvím zdravotní pojišťovny

  • Praktický lékař vám vystaví návrh na lázeňskou péči hrazenou zdravotní pojišťovnou nejčastěji na základě doporučení odborného lékaře. Zároveň také navrhne typ lázeňské péče (komplexní nebo příspěvkovou) a místo vhodné pro léčbu vašeho onemocnění.
  • Komplexní nebo příspěvkovou lázeňskou péči musí schválit revizní lékař vaší zdravotní pojišťovny.

Komplexní lázeňská péče

  • V případě komplexní lázeňské péče je léčba a vše, co s ní souvisí, plně hrazena zdravotní pojišťovnou. Vaše zdravotní pojišťovna zašle schválený návrh na péči přímo vybraným lázním, které vás následně předvolají k nástupu.
  • Péči čerpá pacient v době pracovní neschopnosti. Zdravotní pojišťovna hradí lázeňskou léčbu, celodenní stravování a ubytování.
  • Lázeňská  péče se poskytuje též dětem a dorostu do 18 let věku. Děti se mohou v lázních léčit již od 1,5 roku věku (u některých indikačních skupin je lázeňská péče možná již od jednoho roku věku – např. u dětské mozkové obrny).
  • Pobyt dospělých trvá obvykle tři až čtyři týdny (v závislosti na indikaci), u dětí se jedná vždy o čtyřtýdenní pobyt. Pobyt může být v některých vybraných případech i prodloužen.

Příspěvková lázeňská péče

  • Zdravotní pojišťovna přispívá pouze na léčebnou část celkové ceny lázeňského pobytu. Ubytování a stravování si léčený hradí sám a během pobytu není v pracovní neschopnosti.
  • Schválený návrh na příspěvkovou lázeňskou péči je odeslán do lázní prostřednictvím zdravotní pojišťovny nebo pacienta. Pobyt, neboli lázeňskou lůžkovou péči, může poskytnout výhradně registrované zdravotnické zařízení lůžkové péče. Takovýto pobyt trvá obvykle dva až tři týdny.

Co dělat, pokud revizní lékař vaši žádost o lázně neschválí?

Pokud revizní lékař návrh na lázeňskou péči neschválí, můžete se proti jeho rozhodnutí do 15 dnů odvolat. Odvolání podává zpravidla lékař, který lázeňský návrh vystavil. Písemnou žádost o přehodnocení rozhodnutí revizního lékaře může samozřejmě podat i sám pacient nebo jeho rodina.

Pobyt v lázních si můžete dopřát i bez lékařského předpisu, v takovém případě si však hradíte veškeré náklady samostatně.

B-Jako samoplátce

  • Pro objednání lázeňského pobytu není u samoplátců nutné lékařské doporučení. Na základě vstupní prohlídky a podle zdravotního stavu sestaví lázeňský lékař klientovi individuální léčebný plán, obsahující vhodné procedury.

Indikace – proč je důležitá?

Pokud si chcete ověřit, zda a jak často máte nárok na lázeňskou péči hrazenou ze zdravotního pojištění, nejdůležitější je tzv. indikace, zjednodušeně a laicky řečeno vaše nemoc, se kterou se budete v lázních léčit.

Od indikace se odvíjí délka pobytu (21 či 28 dní) i skutečnost, zda a jak často se může pobyt v lázních opakovat.

Nezapomeňte, že

  • osoby mladší 18 let a starší 70 let, nevidomí, držitelé průkazu ZTP/P a jejich průvodci neplatí lázeňský poplatek;
  • při standartní době v lázních neztrácíte nárok na příspěvek na péči;
  • zdravotní pojišťovny hradí také výdaje doprovodu dítěte, a to až do šesti let věku; pokud je dítě starší, může zdravotní pojišťovna pobyt doprovodu také uhradit, ale jen se souhlasem revizního lékaře.
  • Po dobu pobytu hrazeného zdravotní pojišťovnou se průvodce (doprovod dítěte) považuje za práce neschopného (má tzv. neschopenku). Doprovod se může během lázeňské péče dítěte střídat.
  • lékaři nejsou v předepisování lázní nijak omezeni – za jejich zvýšené předepisování jim nehrozí žádné sankce;
  • můžete být sami aktivní! Nečekejte, až vám lékař lázně navrhne. Využijte svého práva a zeptejte se sami.

Zdroj: foto-Pixabay, text-časopis Můžeš

8.7.2016 | Petra Votočková

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Doporučujeme

Kontakty

Poradíme si, z.s.
Dobrovského 1011/1
266 01 Beroun

Podporují nás

FM solutions, a.s.

+420 602 242 494
Copyright © 2015 Poradimesi.cz Obchodní podmínky