práva a povinnosti
PéčeSlužby

Práva a povinnosti pacienta

Pacient má dle zákona č. 48/1997 Sb., právo svobodné volby zdravotnického zařízení. To může pacienta odmítnout pouze z důvodu vytížení kapacity. V tomto případě by se měl obrátit na svoji zdravotní pojišťovnu. Právo má i na volbu ošetřujícího lékaře nebo zdravotní pojišťovny.

Volba lékaře

Každý má právo si zvolit svého registrujícího lékaře – praktického lékaře, gynekologa a stomatologa. Tedy lékaře, na které se jako k prvním obrátíte v případě zdravotních potíží. Čím déle vás lékař zná, tím důkladněji je obeznámen s vaším zdravotním stavem i dosavadní anamnézou, což může být zásadní pro diagnostiku a léčbu vašich zdravotních obtíží. Z tohoto důvodu se nedoporučuje měnit registrující lékaře moc často, i když máte právo to udělat každé tři měsíce, pokud nejste s péčí spokojeni.

Nárok na výběr nemocnice

Každý pacient si může zvolit zdravotnické zařízení, kde bude hospitalizován. Je samozřejmě potřeba vědět, jestli se v dané nemocnici provádějí vyšetření či výkony, které potřebujete.

Podle čeho vybírat?

Podle čeho rozhodnout? Dejte na zkušenosti lékaře, který Vás do nemocnice posílá, ptejte se svých blízkých a známých, kteří v nemocnici byli. Dobrým zdrojem informací mohou být internetové stránky jednotlivých nemocnic nebo projekt Kvalita očima pacientů (KOP). Tento projekt porovnává jednotlivé nemocnice i oddělení na základě spokojenosti pacientů.

Kdy nárok nemáte

Na výběr nemocnice nemáte nárok, pokud vás tam odváží rychlá záchranná služba. Ta vás zaveze vždy do nejbližší nemocnice, nebo pokud bude plná, tak dispečink nahlásí nejbližší možnou nemocnici volnou.

Musíte zvolit nemocnici podle místa svého bydliště?

Podle Lékařské komory žádná spádovost neexistuje. Spádové obvody existovaly před rokem 1989, kdy však byl jiný systém zdravotnictví. V současné době se zdůrazňuje svobodná volba pacienta, přesněji nově „klienta“, k jakému lékaři či do jaké nemocnice zamíří.

Kdy vás smí lékař či nemocnice odmítnout?

  • lékař v ambulanci – má-li plný stav, nemusí pacienta přijmout do evidence
  • nemocnice – v akutním případě musí pacienta přijmout vždy; v neakutním ho může odmítnout, pokud má plný stav
  • záchranka – odveze pacienta do nejbližší volné nemocnice, pacient si nemůže vybírat

Kterou zdravotní pojišťovnu vybrat?

Je jen na Vás, kterou zdravotní pojišťovnu si zvolíte a zda se tak stane na základě doporučení někoho známého nebo rozsahu preventivních programů, který Vám vyhovuje, nebo toho, že s danou pojišťovnou má smlouvu lékař, ke kterému byste chtěli chodit. Nad rámec smluvních ujednání (tzn. i těm zdravotnickým zařízením, které s ní nemají smlouvu) hradí pojišťovna jen nutnou a neodkladnou péči, která Vám byla poskytnuta v případě ohrožení života a zdraví

Jak často mohu ZP změnit?

Změnit zdravotní pojišťovnu můžete jednou za 12 měsíců (buď k 1.1. a k 1.7.) Vybírejte proto dobře, zavazujete se posílat své pojistné na jednu adresu vždycky minimálně na jeden rok. Ujistěte se, že s vámi vybranou pojišťovnou mají smlouvu lékaři, které navštěvujete.

Práva a povinnosti pacienta jsou garantovaná dle zákona č. 48/1997 Sb. Mezi ně patří i svobodná volba lékaře, nemocnice a v neposlední řadě i zdravotní pojišťovny. Vybírejte uvážlivě. Změnit ji můžete totiž jen jednou ročně.

16.2.2016 | Michaela Votočková

Komentáře nejsou povoleny.

Doporučujeme

Kontakty

Poradíme si, z.s.
Dobrovského 1011/1
266 01 Beroun

Podporují nás

FM solutions, a.s.

+420 602 242 494
Copyright © 2015 Poradimesi.cz Obchodní podmínky