počítač
Zdraví

Víte, jaké je správné sezení u počítače?

Správné sezení u počítače je nezbytné pro naše zdraví a zrak.  Pokud s počítačem pracujete denně a pociťujete bolest hlavy, ztuhlé zápěstí, pálení očí nebo brnění v končetinách, vězte, že chyba může být právě ve špatném sezení. I když není úplně jednoduché vyhovět všem nárokům na pracoviště, vaše optimální pracovní prostředí by mělo vypadat následovně.

Sezení

Pro správné sezení mějte na paměti tzv. pravidlo pravých úhlů. Pravý úhel by měl být mezi chodidlem a holení, mezi holení a stehnem, mezi stehnem a páteří a mezi lokty. Chodidla by měla být položena na zemi. Pokud to nemůžete zařídit, dejte si pod nohy podložku. Nezapomínejte na záda, která by měla být vzpřímená.

Židle

Ideální židle by měla být výškově nastavitelná vč. podpěrek pod ruce a bederní oblasti, otočná, vysoká aspoň po ramena a textil by měl být z prodyšného materiálu. Rozhodně není vhodné sedět na klasické dřevěné židli. Pokud máte kvalitní židli bez podepření v bederní oblasti, dejte si mezi záda a opěradlo polštářek nebo malý overball. Ideální výška židle je taková, že lýtko se stehnem svírá úhel devadesát stupňů. Je vhodné, abyste během sezení měnili polohu končetin a občas se šli projít.

Stůl a pracovní plocha

Stůl by měl být tak vysoký, aby vaše lokty svíraly pravý úhel. Pokud je deska stolu příliš nízká, uživatel se hrbí. Naopak pokud je deska příliš vysoká, namáháme tím krční svaly a ramena. Ideální jsou tzv. počítačové stolky, které jsou navrženy tak, aby monitor, klávesnice i myš byly správně rozmístěny.

Monitor

Monitor by měl umístěn bokem k oknu. Rozhodně by neměl být proti oknu nebo zády k oknu. Pohled na monitor by měl směřovat na jeho horní hranu. Ideální vzdálenost od monitoru je asi 70 cm, což je zhruba jako délka paže. Naše oči nejsou přizpůsobeny práci na monitoru. Dochází k namáhání očí, jelikož se soustředíme na jeden bod dlouhou dobu. Za normálních okolností sledujeme různé věci v prostoru a v různé vzdálenosti. Pestré a kontrastní barvy zvyšují únavu očí, proto věnujte pozornost nastavení jasu. Existují také počítačové programy, které upravují teplotu barev a jas vyzařované monitorem v průběhu dne a udržují tak příznivé podmínky pro naše oči. Nezapomínejte také pravidelně mrkat. Při koukání do monitoru máme tendenci mrkat mnohem méně a nedochází k přirozenému zvlhčování očí.

Klávesnice a myš

Ruce by měly být volně nad klávesnicí. Většina z nás ale ruce pokládá na stůl a v horším případě má ještě na klávesnici vyklopené nožičky. Zápěstí se tak nachází v nepřirozené poloze a dochází k napětí. Tato poloha může mít za následek tzv. syndrom karpálního tunelu. Je vhodné mít ruce nad klávesnicí a výklopné nožičky nevyužívat. Ulevit zápěstí při práci můžete například speciální gelovou podložkou pod myš.

Snažte se dodržovat pravidlo pravého úhlu, zamezíte tak bolestem zad a krční páteře. Nezapomínejte na pravidelné přestávky po 45 minutách. Stačí se protáhnout, chvíli projít a procvičit oči pohledy do dálky a na blízko. S dodržováním správného sezení vám pomůžou speciální ergonomické pomůcky.

Zdroj: foto-Pixabay

6.7.2017 | Michaela Votočková

2 komentáře: “Víte, jaké je správné sezení u počítače?”

  1. Nikola napsal:

    Pracuji na počítači denně a už odpoledne mě začínají bolet záda. Pomáhá mi malý nafukovací balonek za záda.

    • admin napsal:

      Dobrý den,

      děkujeme za komentář. Rovněž pomáhá i sezení na gymnastickém míči.

Doporučujeme

Kontakty

Poradíme si, z.s.
Dobrovského 1011/1
266 01 Beroun
redakce@poradimesi.cz

Podporují nás

FM solutions, a.s.

+420 602 242 494
Copyright © 2015 Poradimesi.cz Obchodní podmínky