cukr
Zdraví

Je cukr tak špatný, jak se říká?

Bílý cukr patří k nejoblíbenějším sladidlům. S nadměrným používáním cukru se spojují choroby srdce, vznik cukrovky, nadváha nebo obezita a zejména u dětí vznik zubních kazů. Tělo potřebuje sacharidy k získání energie. Sám o sobě cukr škodlivý není. Nezdravý je až v nadměrném množství, ve kterém ho bohužel většina z nás konzumuje.

Každý Čech průměrně spotřebuje více než 40 kilogramů rafinovaného cukru za rok. Z tohoto množství přijímáme pouze 15 % v domácnosti (např. pečení nebo slazení kávy), zbytek přijímáme nevědomě v různých potravinách. Cukr nalezneme snad v každé potravině – omáčky, dochucovací směsi, hamburgery a další. Cukr se v potravinách používá kromě zajištění sladké chuti i jako konzervant.

Na co cukr potřebujeme?

Sacharidy jsou nezbytné k zajištění tělesných funkcí, tzn., jsou hlavním zdrojem pro mozek a pro svalové a tukové buňky. Pomáhá také s hojením ran. Dle doporučení Světové zdravotnické organizace by zdravý člověk měl denně zkonzumovat přibližně 20 – 40 gramů cukru. Český průměr je přibližně 72 gramů.

Co způsobuje nadměrná konzumace cukru?

  • oslabení imunitního systému
  • nadváhu
  • zvýšenou hladinu tuku v krvi
  • zvýšený krevní tlak
  • urychluje stárnutí
  • přispívá ke vzniku zubních kazů
  • kvasinkové záněty

Jak se zbavit závislosti na cukru?

Po konzumaci něčeho sladkého se do krve uvolní inzulin, který nám způsobí pocit uspokojení. Když ale hladina cukru v krvi opět poklesne, tělo si vyžaduje další dávku. Nedostatek cukru v krvi způsobuje podrážděnost, nervozitu a pocit nevolnosti. Omezovat cukru bychom měli velmi pozvolna. Vhodné je cukr nahradit jiným sladidlem, např. medem nebo sušeným ovocem. Nejznámější náhražkou je třtinový cukr, který na rozdíl od bílého obsahuje vitaminy, vlákninu a minerální látky. Vhodný je rovněž datlový, javorový nebo rýžový sirup.

Při nákupu čtěte etikety

Pokud jste se rozhodli začít cukr omezovat, čtěte na výrobcích tabulky s energetickými hodnotami. Nezapomeňte, že většinou jsou hodnoty uváděny na 100 g, tudíž je v případě většino balení nutné hodnoty přepočítat. Pokud nezvládnete ze dne na den přestat sladit kávu, zkuste snižovat dávku cukru postupně. Například jeden týden 2 lžičky cukru, další týden 1,5 lžičky cukru, atd.

Cukr je pro tělo důležitým zdrojem energie a pokud ho konzumujeme v přiměřeném množství, není nikterak škodlivý. Problém nastává, pokud se to s jeho konzumací přehání. Konzumujeme více cukru než je zdrávo, tudíž nám v každém případě prospěje alespoň částečné omezení cukru. Pokud máte potřebu sáhnout po sladkém, snažte se preferovat zdravější a přírodní formu cukru, například sušené (nedoslazované!) ovoce.

Zdroj: foto-Pixabay

21.6.2017 | Michaela Votočková

Komentáře nejsou povoleny.

Doporučujeme

Kontakty

Poradíme si, z.s.
Dobrovského 1011/1
266 01 Beroun
redakce@poradimesi.cz

Podporují nás

FM solutions, a.s.

+420 602 242 494
Copyright © 2015 Poradimesi.cz Obchodní podmínky