spánek
Zdraví

Máte potíže s usínáním?

Jdete do postele zcela unaveni, ale nemůžete usnout? Nebo se naopak budíte příliš brzy a už nemůžete dále spát? Nespavost trápí celou řadu lidí. V lepších případech pomohou bylinky nebo dechové cvičení, v horším případě pomohou léky, na kterých ovšem může někdy vzniknout závislost.

Spánek je velmi důležitý pro načerpání sil, jak fyzických tak i psychických. Potřeba spánku je u každého individuální, přičemž optimální doba je zhruba 7 – 8 hodin. Zkrácená doba spánku nebo naopak příliš dlouhý spánek může vést k celé řadě potíží.

Jaké jsou příčiny nespavosti?

Příčin je celá řada. Můžeme je rozdělit na vnitřní a vnější. Mezi vnější příčiny může patřit například nevětraná místnost, absence tmy, rušivé elementy nebo špatná matrace. Vnitřních příčin je celá řada. Jednak se může jednat o špatné spánkové návyky, příjem potravy těsně před usnutím nebo příjem alkoholu či kofeinu, rovněž ale může být příčinou třeba psychické onemocnění, jako deprese nebo úzkost nebo neustálé přemýšlení nad problémy. Na vině mohou být i některé léky.

Kdy už je problém opravdu vážný?

Nespavost se řadí mezi poruchy spánku. Projevuje se zhruba 3x týdně po dobu jednoho měsíce, pak již hovoříme o poruše a je na místě vyhledat odborníka. Každému z nás se občas stane, že nemůžeme usnout nebo se často budíme, ale v tomto případě stačí pár opatření a nespavost je pryč. V opačném případě je třeba vyhledat odborníka.

Kam se obrátit?

Můžete se obrátit na poradny pro poruchy spánku nebo centra zdravého spánku. Seznam pracovišť naleznete zde. V první řadě ale navštivte praktického lékaře, který vám vystaví doporučení.

Pozor na psychiku

Pokud aktuálně řešíte nějaký problém nebo vás něco trápí, máte neustálé nutkání nad problémem přemýšlet a hledat řešení. I když jste sebevíc unavení, mysl stále pracuje. Existuje celá řada technik, jak mysl zklidnit. Mohou to být např. relaxační cvičení, počítání při usínání nebo dechová cvičení. Na místě je řešení problému, můžete navštívit psychologa nebo psychoterapeuta, který vám pomůže vaše starosti řešit. Rozhodně není dobré sahat pro lécích na spaní, neboť na některých může vznikat závislost.

Pomohou bylinky?

V prodejnách zdravé výživy nebo v lékárnách najdete různé čajové směsi na spaní. Na nespavost se doporučuje kozlík lékařský nebo meduňka.

Zkuste dechové cvičení

Velmi známá je metoda s názvem 4-7-8, také si jí říká dle zakladatele Weilova technika. Postup je následující:

  • slyšitelně vydechněte ústy
  • zavřete ústa a tiše se nadechněte nosem, v duchu počítejte do 4
  • zadržte dech a počítejte do 7
  • slyšitelně vydechněte ústy, vyfukujte a v duchu počítejte do 8
  • tento postup je pro jeden dech, nyní opakujte cyklus ještě 3.

Pro kvalitní spánek je důležité jak prostředí, tak i psychická pohoda. Pokud máte osobní potíže, nebojte se navštívit psychologa. Pokud u vás potíže s usínáním přetrvávají dlouhodobě, navštivte svého praktického lékaře, který vás odkáže na odborné pracoviště.

Zdroj foto: pixabay

20.11.2017 | Michaela Votočková

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Doporučujeme

Kontakty

Poradíme si, z.s.
Dobrovského 1011/1
266 01 Beroun
redakce@poradimesi.cz

Podporují nás

FM solutions, a.s.

+420 602 242 494
Copyright © 2015 Poradimesi.cz Obchodní podmínky