vitamíny v zimě
Zdraví

Vitaminy v zimě. Kde je hledat?

Zvýšený příjem vitaminů je potřebný u každého z nás, ale v zimním období je jeho dostatečné množství ještě důležitější. Je to způsobeno tím, že konzumujeme menší množství čerstvé zeleniny a ovoce a také tím, že tyto plody obsahují v tomto období menší množství především vitaminu C, ale i kyseliny listové.

Co tedy dělat v zimě proto, aby váš organismus měl dostatečný příjem vitaminů? Řešením je zelenina s vysokým obsahem vitaminu C a navíc uděláte něco pro svoje tělo!

Celer

Přednost – během vaření neztrácí vitamíny. V listech vitamin A, v kořeni vitaminy B1, B2, B6, C, minerály i kyselina listová. Celer je zázračný, snižuje cholesterol, krevní tlak a riziko rakoviny žaludku.

Červená řepa

Zelenina, které se pro svoje vlastnosti stává opět vyhledávanou  – obsahuje vitamíny C, E, minerály draslík, hořčík, železo, jod, mangan. Napomáhá detoxikaci střev, snižuje krevní tlak, působí protinádorově.

Černá ředkev

Tepelně nezpracovaná, syrová – obsahuje vitamín C, E, B1, B2, B6, beta-karoten, minerály, hořčičné silice,které působí na játra. Odstraňuje střevní problémy, nadýmání, zácpy. Smíchaná s medem se užívá proti kašli.

Česnek a cibule

Obsahují alicin – přírodní antibiotikum, které zabraňuje tvoření mikroorganismů v těle, obsahuje minerály, železo, síru, měď, vitamíny C, E a B. Zlepšuje trávení, posiluje srdeční činnost, působí preventivně protinádorově.

Česnek – vitamíny A, B, C, vápník, selen, posiluje imunitu, látkovou výměnu, hojení ran, silně protinádorový.

Pastinák

Lidově „Pastinák“ – kořenová zelenina, obsahuje vitamíny A, C, B1, B2, B3, B6, E, kyselinu listovou, z minerálních látek vápník, hořčík, draslík a fosfor). Snižuje krevní tlak, čistí trávicí trakt a zlepšují trávení, působí močopudně a zklidňuje nervový systém.

Petržel

Kořenová zelenina, která obsahu více než trojnásobek vitamínu C než pomeranče. Čistí krev, snižuje krevní tlak, zlepšuje funkci ledvin a kardiovaskulárního systému.

Růžičková kapusta

Zelenina s vysokým obsahem vitamínu A, B, C a E. Dále obsahuje bílkoviny, sacharidy, minerály a kyselinu listovou. Působí na metabolismus, odbourává stres, odvodňuje a posiluje imunitu.

Zelí bílé

Obsahuje vitamín C, B12, vzácné minerály , mangan, selen (imunita), zinek, dále vlákninu, posiluje srdeční sval, podporuje tvorbu červených krvinek, krvetvorbu a zvyšuje odolnost proti stresu.

Zelí červené

Listová zelenina obsahuje sacharidy , vitamin C, provitamin A, železo, detoxikuje organismus, zbavuje tělo těžkých kovů, zvyšuje energii v buňkách.

Zelí kysané

Zelí upravené metodou kvašení – obsahuje vitamín C, D, B12 (vznikající kysáním), kyselinu mléčnou, podporuje střevní mikroflóru.

Tuřín

Tuřín – minerály draslík a sodík, nať je výživnější než kořen. Má léčivé účinky, nejčastěji se používá proti chorobám zažívacího ústrojí, čistí krev a močové cesty.

Slunce v zimním období svítí jen málo a navíc jsme při nízkých teplotách zahaleni, takže dochází k deficitu vitaminu D. Vitamin D se vytváří na pokožce ze svého provitaminu působením slunečního záření. Jeho nedostatek se může projevit lámavostí kostí, neboť dochází ke špatné absorpci vápníku. Velká potřeba vitaminu D je důležitá i pro mozek a jeho funkce (učení, motorická kontrola, paměť).

I když to vypadá, že nabídka čerstvé zeleniny není v zimních měsících tak bohatá, právě kořenová zelenina vám může překvapivě dodat dostatečné množství vitaminu C.

4.2.2017 | Martin Motloch

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Doporučujeme

Kontakty

Poradíme si, z.s.
Dobrovského 1011/1
266 01 Beroun
redakce@poradimesi.cz

Podporují nás

FM solutions, a.s.

+420 602 242 494
Copyright © 2015 Poradimesi.cz Obchodní podmínky