
Práva a povinnosti klienta sociální služby
Poskytování služby v sociálních zařízeních je postaveno na rovnoprávném vztahu mezi klientem a poskytovatelem, který je reprezentován jeho pracovníky, a proto by měla být dodržována následující pravidla.
Právo na důstojnost
Pracovníci sociálních služeb jsou povinni se chovat ke klientům ohleduplně a jednat s nimi tak, aby se necítili trapně, poníženě, nedůstojně. Jen vzájemná slušnost a úcta přináší oboustranný dobrý pocit z poskytované služby.
Jak se oslovovat
Pracovníci a klient se standardně oslovují příjmením a vykají si. Pokud si přejí být oslovováni jinak, lze se na oslovování domluvit. I pracovník personálu má právo být oslovován tak, jak mu je příjemné. Nepřeje-li si například, abyste mu tykali, respektujte to.
Právo na bezpečí
Sociální služba je poskytována tak, aby se klienti cítili bezpečně a skutečně i v bezpečí byli. Je však potřeba vytvořit prostředí, které bude pro pracovníka bezpečné. Týká se to například domácích zvířat, která nemusí být vždy k cizím lidem přátelská.
Právo na soukromí
Sociální zařízení musí plně respektovat právo klientů na soukromí. Personál vstupuje do jejich domova, poznává jejich vztahy a soukromé záležitosti, a proto musí respektovat jejich přání, kde se může pohybovat, či jakých věcí si nemáme všímat. Striktní mlčenlivost je samozřejmostí.
Někdy může mít klient pocit, že se ho pracovník ptá na věci, do kterých mu nic není, například na to, jakým způsobem žil dříve, jaké jsou jeho zvyky, nebo co v současnosti zvládá a kdo mu pomáhá. Nejde o nemístnou zvědavost. Tyto informace jsou důležité pro tzv. individuální plánování, které je základem při poskytování sociální služby a každý, kdo chce službu využívat, musí spolu s tzv. klíčovým pracovníkem spolupracovat na vytvoření přehledu toho, v jakém rozsahu, jak často a v čem potřebuje pomoci.
Právo rozhodovat o vlastní osobě
Služby jsou poskytovány v čase a rozsahu dle individuálních potřeb klientů tak, aby měli možnost rozhodovat o svém denním režimu. Sociální pracovníci se snaží jejich potřebám přizpůsobit, avšak je nutno si uvědomit, že se starají o více klientů a musí všechny požadavky a potřeby skloubit v návaznosti na kapacitní a personální možnosti sociálního zařízení.
Svoboda víry, vyznání, názorů
Každý z klientů má právo na vlastní názor, ať je to názor na politiku, víru nebo vyznání. Kvalita poskytované péče není postoji klientů ovlivněna ani v pozitivním, ani v negativním smyslu. Sociální i zdravotní pracovníci jejich názory respektují a mají-li jiné názory, nevnucují je jim. To platí i v opačném případě pro klienty.
Právo podávat stížnosti
V případě, že klienti nejsou s poskytovanou službou nebo s chováním pracovníků spokojeni, nebo mají pocit že je porušováno některé z výše uvedených vašich práv, mohou si stěžovat. Postup jak a komu si stěžovat je většinou přílohou smlouvy o pečovatelské službě. Pokud se vyskytne nějaký problém během péče, jsou pracovníci sociálního zařízení povinni oznámit jej nadřízenému a zapsat do dokumentace.
Dodržování práv
Práva klientů musí být personálem zařízení vždy dodržována. Pouze v případě, že by mohl být ohrožen život nebo zdraví klientů nebo jejich okolí, mají pracovníci právo a dokonce povinnost některé jejich práva porušit. V případě podezření, že klientům někdo ubližuje, jsou povinni tuto skutečnost nahlásit, přestože někteří klienti s tím nemusí souhlasit. Personál sociálních zařízení je vázán ohlašovací povinností (např. při podezření na domácí násilí).
Práva podle zákona
Pracovníci sociální služby by měli v rámci uplatňování svých povinností vždy vycházet z § 2 odst. 2 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Toto zákonné ustanovení uvádí, že rozsah a forma pomoci a podpory poskytnuté prostřednictvím sociálních služeb musí zachovávat lidskou důstojnost osob.
Porušení povinnosti z řad klientů
Je však třeba uvést, že v případě, že tedy klienti poruší své povinnosti, pak jsou odpovědni za taková porušení jako každá jiná osoba. V případě porušování povinnosti klientů, tak přichází v úvahu nejen možnosti ukončení smlouvy o poskytnutí sociální služby, ale též trestněprávní postih nebo uložení pokuty za správní delikt.
Základní práva klientů sociálních zařízení jsou upravena obecně, a proto má v praxi podstatný vliv na jejich zachovávání vnitřní pravidla konkrétního zařízení sociální služby. Tato vnitřní pravidla jsou kodexem chování klientů, ale také zaměstnanců sociální služby, která jsou „šita na míru“ konkrétnímu zařízení a vychází nejen z právních předpisů, ale také zkušeností konkrétního zařízení. Soubor vnitřních pravidel zařízení sociální služby jsou zaměstnanci sociální služby povinni dodržovat. Porušování vnitřních pravidel pak má důsledky v pracovně-právní rovině.
Doporučujeme
Přidáno před 3 dny Služby Co byste měli vědět o své zdravotnické dokumentaci Zdravotnická dokumentace zahrnuje všechny záznamy o návštěvách u… čtěte více
Přidáno před 5 dny Zdraví Hydroterapie neboli vodoléčba Vodoléčba je jednou z nejstarších léčebných metod. Má několik… čtěte více
Přidáno před 7 dny PéčeSlužby Inkontinenční pomůcky: jak je správně předepsat a co se mění v úhradách Absorpční pomůcky pro inkontinentní pacienty jsou nejnákladnější skupinou… čtěte více
Přidáno před 1 týdnem Péče Poradíme si … s léky na předpis Recept na léky – jak banální záležitost, ale… čtěte více
Přidáno před 1 týdnem Zdraví Jarní únava Jaro už je za rohem, ale společně s ním… čtěte více
Přidáno před 2 týdny Úřady Příspěvek v hmotné nouzi Co je příspěvek v hmotné nouzi? Příspěvek je poskytován… čtěte více