Šmejdi na internetu
Situace

Šmejdi na internetu. Dostanou i vás?

Označení „šmejdi“ se v českém mediálním prostoru stalo synonymem pro slovo podvodníci. I když je to trochu expresivní výraz, podstatu věci naplňuje zcela přesně. Jedná se primárně o to, jak podvodným konáním z důvěřivých klientů (zákazníků) získat nepřiměřený finanční obnos za produkt, který požadovanou hodnotu nemá a její proklamované vlastnosti jsou nepravdivé (smyšlené). Ukážeme vám, jaké finty „šmejdi“ požívají na internetu.

Důvěryhodnost

Důvěryhodnost nabídky, se kterou se setkáte na internetu, je pro „šmejdy“ prvořadá. To je základní, nejdůležitější vlastnost, která prodává a která zajišťuje generování  zisku pro podvodníka. Proto jí podvodné firmy věnují zvýšenou pozornost. Internetové stránky musí vypadat profesionálně a koupi nabízeného produktu doplňuje množství nadšených recenzí zákazníků, kteří si zázračný produkt koupili již před vámi. Čím déle se o takový produkt na jejich stránkách zajímáte, tím více nabýváte dojmu, že když ho nekoupíte, tak uděláte největší chybu svého života. Při nákupu jakéhokoliv zázračného produktu či služby mějte ale na paměti, že internet je virtuální prostředí, které s realitou často nemá co společného.

Světový, zázračný, jedinečný atd.

Kdo by kupoval něco obyčejného, navíc předraženého? Nikdo. Proto musí být nabízený produkt zabalen do superlativů jedinečností, světovosti, úžasnosti, zázračnosti. To pak za tu cenu stojí. Proto je produkt doplněn příběhem – nejnovější výzkum, aplikace světového objevu, úžasná moderní metoda. A vy máte to štěstí, že firma takový produkt nabízí právě vám. A to pouze dnes, za zaváděcí, akční cenu. Již zítra bude stát o pár tisíc víc. Když koupíte teď, výrazně ušetříte.

Identita

Časopisy, plakáty, billboardy, kde určitý výrobek nebo službu nabízí veřejně známá osobnost, jsou populární. Snaží se vás utvrdit v dojmu, že používáním stejného výrobku, budete i vy tak trochu celebritou. Vždyť používáte stejnou věc, kterou si oblíbil váš televizní hrdina či hrdinka. A tak se někdy nestačíte divit, že slavný herec či herečka nejraději nakupují svá auta v autobazaru. No prosím, asi chtějí ušetřit. Při podvodných nabídkách šmejdů jde ale o to, aby vám produkt prodala „virtuální osobnost“, která vzbuzuje fiktivní důvěru. Fotobanky nabízejí pro komerční uplatnění tisíce nejrůznějších tváří. Stačí si vybrat tu pravou, která vašemu záběru vyhovuje. Dotyčný model za to nemůže. On jenom tak vypadá.

šmejdi na internetu1

Příběh pana Karla Lepiče alias Juraje Kollára

Ten pán na obrázku za to opravdu nemůže, on je jen rozesmátý model. Stejně tak jako nadšení zákazníci, která si údajně koupili ten zázračný produkt před vámi. Vítejte ve virtuálním světě internetu. Pan Karel Lepič je významným podnikatelem, majitelem jazykové školy v Praze, který za patnáct let naučil tisíce lidí cizí jazyky. Problém je, že ho nikdo nezná. On prostě neexistuje. Ale možná to je jenom proto, že se věnuje i jiné činnosti po celém světě. Od Itálie po Austrálii, od Rumunska po Japonsko.

šmejdi na internetu3

Kdo je Karel L. ve skutečnosti?

Nejčastěji se objevuje jako spokojený pacient zubařů a nejrůznějších typů soukromých klinik, které si nemůže vynachválit a proto je doporučuje. Čtenářům na internetu se svěří se svojí spokojeností, jakou mu udělali príma novou plastiku penisu v Itálii. Jestli to bylo předtím, nebo po tom, co úspěšně absolvoval autoškolu v Petrohradě pod jménem Andrej, to se zjistit nepodařilo. Má širokou škálu koníčků, od rybaření na Floridě (které doporučuje), nebo jako rodilý Australan, který je spokojen s perfektně odvedeným designem webových stránek, kterou pro něj navrhlo výtvarné studio v Melbourne (doporučuje). Jako lékařský specialista z Louisville vám vychválí regenerační injekce (doporučuje) a jako Brent Ross, specialista na franchising, vám poradí jak si založit vlastní byznys. A přitom už 15 let má známou jazykovou školu v Praze. A taky v Bratislavě. Tam ale pod jiným jménem. Obě instituce sice nikdo nezná, ale to nevadí. Nyní vás za pomocí barevných kartiček naučí zázračné metodě výuku jazyků. Již za měsíc budete mluvit plynně norsky nebo japonsky. Prostě tím jazykem, který si zvolíte. Nádhera, co? Jednoduchá kartičková světoznámá metoda. Stačí jen zaplatit.

šmejdi na internetu

Marketing šmejdů

Marketing, jak prodat, mají šmejdi zvládnutý přímo ukázkově. Jejich stránky pracuji s manipulací a podvodem. Třeba oznámení, že akce (výhodná sleva) trvá pouze dnes, se na stránkách objevila každý den desetidenního monitoringu. Nejspíš ji tam najdete i v této chvíli.

Určitě prodejně úspěšné je nápadně se objevující okénko s textem: Stránky sleduje právě 281 lidí. Počet se za chvíli mění. Následuje oznámení: Poslední kupující je paní Jarmila z Tábora atd. Okénko vyskakuje asi v desetivteřinových intervalech. Musí vás šokovat, že tento výjimečný produkt si podle něj zakoupí každou minutu kolem dvaceti zákazníků. Radka z Berouna, Andrea z Příbrami, Šárka z Českého Těšína. Některé ze zákaznic jsou tou úžasnou kartičkovou metodou tak nadšené, že si ji za několik minut koupí znovu.

Co na to ČOI?

Fiktivní jazykový kurz zaujal i Českou obchodní inspekci, která před ním varuje. Upozorňuje, že na internetových stránkách nejsou žádné informace o provozovateli a zcela chybí obchodní podmínky. Platby nejspíše míří někam do Polska. ČOI radí: „Při nákupu zboží prostřednictvím e-shopu bychom si měli vždy ověřit, jaké jsou možnosti servisu a reklamace. Vodítkem jsou také recenze na daný produkt.” Je vhodné si prověřiti všechny dostupné údaje. Existenci provozovatele, jeho jméno, sídlo, případné výdejní místo a obor činnosti. Všechny tyto údaje na těchto stránkách chybí.

Český kurz je ZDE

Slovenský kurz je ZDE

Je na každém z nás, aby si o výrobku či službě, kterou si chce koupit na internetu, zjistil všechny potřebné informace. To platí pochopitelně i o důvěryhodnosti prodejce. Jsou to vaše peníze a záleží jen na vás, jak s nimi naložíte. Nespoléhejte na to, že na internetu vás nikdo nechce podvést. Chce. Šmejdi a podvodníci tam čekají i na vás, obchodují hlavně s lidskou důvěřivostí a hloupostí. A to je výborný, nikdy nekončící byznys. Nenechte se proto napálit. Buďte ostražití, vyplatí se to. Výše uvedený obrázek důvěryhodného, usměvavého muže je tím dokladem.

Zdroj: foto-Shutterstock

7.4.2016 | Martin Motloch

Komentáře nejsou povoleny.

Doporučujeme

Kontakty

Poradíme si, z.s.
Dobrovského 1011/1
266 01 Beroun
redakce@poradimesi.cz

Podporují nás

FM solutions, a.s.

+420 602 242 494
Copyright © 2015 Poradimesi.cz Obchodní podmínky