letiště
SituaceSlužby

Letecká doprava osob se zdravotním postižením

Osoby se zdravotním postiženým mají stejný nárok na leteckou přepravu jako ostatní občané. Je na leteckých společnostech, aby maximálně přizpůsobily podmínky přepravy osobám se zdravotním postižením a zajistily jim pomoc, která odpovídá jejich potřebám. Pomoc znevýhodněným osobám je ukotvena v nařízení Evropského parlamentu.

Nařízení stanovuje poskytnout osobám se zdravotním postižením bezplatnou asistenci, kterou zajistí provozovatel letiště a letecký dopravce. Asistence se týká například pomoci při nástupu a výstupu z letadla, pomoc během letu, pomoc při odbavování, doprovod po letišti nebo zajištění přepravy invalidního vozíku. Během nákupu letenky se ale předem telefonicky informujte u společnosti, jak tyto služby zajišťuje.

Před nákupem letenky

Než koupíte letenku, měli byste celou dovolenou nebo cestu důkladně promyslet a zamyslet se nad následujícími radami:

  • promyslete své možnosti, případně se informujte o službách na letišti a možného doprovodu. Někdy je cesta od odbavení k letadlu velmi dlouhá.
  • informujte se přímo v cestovní kanceláři a na letišti, že jsou schopni vyhovět vaším potřebám.
  • cestovní kancelář a leteckého dopravce informujte nejpozději 48 hodin před odletem o vašich specifických potřebách. Je velmi důležité, aby zaměstnanci měli tyto informace předem ohlášeny.
  • nestyďte se asistenční službě sdělit, jak vám mají pomoci.

Kde získám informace

Informace vám poskytne cestovní kancelář. Pokud cestujete bez ní, obraťte se na letiště. Na letišti Václava Havla zajišťuje přepravu osob se zdravotním postižením asistenční služba  MaidPro Service, s.r.o., u níž lze zdarma objednat asistenci. Asistenci si lze vyžádat přímo na letišti u všech odbavovacích přepážek nebo na vyznačených kontaktních místech (na všech parkovištích). Vhodnější je ale rezervace těchto služeb, neboť se může stát, že na místě služba nebude moci být poskytnuta ihned.

Parkování na letišti

Na letišti Václava Havla mohou osoby s průkazem ZTP/P parkovat bezplatně. Pro parkování zdarma je nutné dostavit se s parkovacím lístkem a průkazem ZTP/P na dispečink AeroParking v přízemí parkovacího domu Parking C, kde obdržíte parkovací lístek.

Nákup letenky

Při nákupu letenky je důležité zvážit, kolik prostoru kolem sebe budete potřebovat. Pokud například potřebujete více prostoru na nohy, není vhodná ekonomická třída. Pokud cestujete s invalidním vozíkem, asistenčním psem nebo potřebujete přídavný kyslík, je nutné tyto informace nahlásit letecké společnosti.

Nástup a výstup

Během nástupu do letadla a při výstupu vám bude poskytnutá asistence v rozsahu, jaký jste nahlásili. Invalidní vozík může být umístěn přímo na palubě, obvykle je ale vzhledem k omezenému prostoru na palubě umístěn do zavazadlového prostoru. Elektrické vozíky jsou vždy umisťovány v zavazadlovém prostoru. Stejně jako každý cestující i osoby se zdravotním postižením prochází bezpečnostní kontrolou. Ta se týká i osobních věcí nebo invalidního vozíku. Některá letiště vyžadují, aby osoba na invalidním vozíku využila letištní vozík, zatímco ten váš bude důkladně prohledán.

Nebyli jste spokojeni s asistencí?

Pokud jste nebyli spokojeni s asistencí na letišti v Evropské unii, máte právo podat stížnost provozovateli letiště. Pokud jste nebyli spokojeni s asistencí na palubě, stěžujte si u leteckého dopravce.

I zdravotně znevýhodněné osoby mají právo na cestování leteckou dopravou. Letiště i letecké společnosti jsou dostatečně vybaveny. Asistence je poskytována zdarma a garantuje ji evropské nařízení.

Zdroj: foto-pixabay

26.6.2018 | admin

Komentáře nejsou povoleny.

Doporučujeme