ořech_vlašský
Zdraví

Nejzdravější potraviny světa

Náš život se zrychlil. Informace má cenu zlata. A čas je veličina, které se nám nedostává. Nepotřebujeme sáhodlouhé statě, odborná pojednávání o zdraví. Na to není čas. Stačí nám výpis. Chcete vědět co jíst, abyste byli zdraví a v pohodě?  Zde je seznam 12 nejzdravějších potravin světa. Stačí je jenom zařadit do svého jídelníčku.

1. Citróny

Jeden citrón obsahuje více než 100 % denního příjmu vitamínu C, který pomáhá vyrovnávat HDL cholesterol, takzvaný „hodný cholesterol“ v krvi a posiluje kosti. Flavonoidy obsažené v citrónech mohou zabraňovat růstu rakovinových buněk, a navíc také působí protizánětlivě.

2. Brokolice

Jedna středně velká brokolice obsahuje více než 100 % denního příjmu vitamínu K a téměř 200 % doporučené denní dávky vitamínu C, tedy dvou základních stavebních živin důležitých pro zdraví kostí.

3. Tmavá čokoláda

Pouze sedm gramů denně pomáhá snížit krevní tlak u jinak zdravých jedinců. Kakaový prášek je bohatý na flavonoidy a antioxidanty, které pomáhají snižovat LDL, tedy takzvaný „špatný cholesterol“, a zvyšují hodnoty HDL cholesterolu.

4. Brambory

Jedna červená brambora obsahuje 66 mikrogramů kyseliny listové, což odpovídá stejnému množství, jaké bylo objeveno v jednom šálku špenátu nebo brokolice. Jedna sladká brambora obsahuje hodnotný vitamín A, který je důležitý při boji s rakovinou a posilování imunitního systému.

5. Česnek

Česnek je velkým bojovníkem a pomocníkem v případě řady nemocí. Zastavuje růst bakterií a alicin, sloučenina nalezená v česneku, je silně protizánětlivou látkou. Také bylo prokázáno, že snižuje hladinu cholesterolu a nezdravě vysokého krevního tlaku.

6. Špenát

Špenát obsahuje lutein a zeaxanthin, dva antioxidanty posilující imunitní systém s pozitivními účinky na zdraví očí. Nedávný průzkum zjistil, že mezi ovocem a zeleninou, které nejlépe a nejúčinněji bojují proti rakovině, špenát zaujímá první místo.

7. Luštěniny

Porce luštěnin (fazole, hrách, čočka) čtyřikrát do týdne pomáhá snižovat riziko srdečních onemocnění o 22 %. Tentýž návyk může také snížit riziko vzniku rakoviny prsu.

8. Vlašské ořechy

Vlašské ořechy obsahují nejvíce omega 3 mastných kyselin ze všech ořechů vůbec. Pomáhají snižovat hladinu cholesterolu a bylo prokázáno, že potraviny bohaté na omega 3 mastné kyseliny přispívají ke zlepšení nálady a mohou pomáhat v boji proti rakovině.

9. Borůvky

Nedoceněné ovoce, klasické lesní borůvky (nikoliv tzv. kanadské) obsahují více antioxidantů než ostatní druhy ovoce a zeleniny.

10. Soja

Zásobuje tělo dostatečným množstvím bílkovin. Chrání před nemocemi srdce a osteoporózou. Také snižuje cholesterol a krevní tlak.

11. Losos

Velkým zdrojem omega 3 mastných kyselin, které jsou spojovány se sníženým rizikem deprese, onemocněním srdce i rakoviny, je oblíbený losos. Už 85 gramů této ryby obsahuje téměř 50 % denní dávky niacinu (B3), který chrání před nemocemi a je označován i jako prevence Alzheimerovy choroby. Dále obsahuje vitamíny skupiny B, selen, vitamín D, draslík a dobře stravitelné bílkoviny.

12. Avokádo

A na závěr jedno exotické ovoce. Avokáda jsou bohatým zdrojem zdravých tuků. V jedné studii bylo prokázáno, že přispívají ke snižování hladiny cholesterolu až o 22 %. Jedno avokádo obsahuje z poloviny vlákninu a ze 40 % kyselinu listovou, kterou je potřeba konzumovat denně zejména kvůli snížení rizika srdečního onemocnění.

Některé potraviny jsou v dnešní době zbytečně přehlíženy. Obchody nabízí množství exotických plodů. Přitom i ty obyčejné, snadno dostupné a běžné druhy mohou být ty NEJ. Možná vás překvapí, že v seznamu figurují potraviny, které se naprosto běžně vyskytují ve většině domácností. A když se stanou nedílnou součástí vašeho jídelníčku, vězte, že jste udělali pro své zdraví správný krok.

2.3.2016 | Martin Motloch

Komentáře nejsou povoleny.

Doporučujeme

Kontakty

Poradíme si, z.s.
Dobrovského 1011/1
266 01 Beroun
redakce@poradimesi.cz

Podporují nás

FM solutions, a.s.

+420 602 242 494
Copyright © 2015 Poradimesi.cz Obchodní podmínky