pro imunitu
Zdraví

7 rad, jak zlepšit váš imunitní systém

Imunitní systém (IS) udržuje integritu vašeho organismu. Rozeznává a likviduje cizích či vlastní, ale vždy potenciálně škodlivé struktury. Projevuje se obranyschopností organismu, ale na druhou stranu i autotolerancí. Laicky řečeno lze IS vnímat jako „zdravotní policii“, která má za úkol ve vašem těle „hledat a zničit“ všechny nebezpečné škůdce.

Imunita

Imunita je schopnost organismu bránit se proti antigenům, které pocházejí z vnějšího prostředí, ale mohou se také nacházet uvnitř organismu a škodit mu. Imunitu oslabuje fyzická námaha, stejně tak psychické vypětí či stres.

Poruchy obranyschopnosti

Snížení imunity (porucha obranyschopnosti) se projevuje zvýšenou náchylností k nejrůznějším infekcím, tím se mohou podílet i na vzniku nádorových chorob či chronických zánětů. Rozeznáváme snížení imunity:

  • vrozené, způsobené genetickou poruchou
  • získané v důsledku řady příčin (metabolické poruchy, ionizující záření, ztráty bílkovin, popáleniny, operační stres, nádorová onemocnění)
  • vliv životního prostředí (znečištěné ovzduší, vlhké nebo prašné prostředí, plísně)
  • špatný životní styl (kouření, alkohol, nezdravá strava, nadměrný stres, nedostatek pohybu)

Čím začít?

Časopisy jsou plné nejrůznějších doporučení pro zlepšení vašeho imunitního systému. Neobjevujte objevené. Stačí, když použijete zdravý selský rozum. Sedm jednoduchých rad pro váš organismus si zapamatuje každý.

  1. Jezte správné potraviny

Správné stravování je základem pro vaše zdraví. Vynechat oběd a navečer se nacpat k prasknutí není správná volba. Nezapomínejte na vitamíny. Pro jídla vybírejte kvalitní a čerstvé produkty. Je několik potravin, které budou pro váš imunitní systém pravým životabudičem. Jsou to: čerstvý česnek, cibule, čekanka, kysané zelí, zázvor ale i silný, slepičí vývar.

  1. Hýbejte se

Aktivní pohyb patří k základům zdravého životního stylu.  Předpokladem pro silný a správně fungující imunitní systém je třeba, aby vaše tělo bylo v dobré kondici. Hýbejte se! Choďte na procházky. Jakékoliv aktivity, sporty na čerstvém vzduchu, nebo otužování či plavání vašemu tělo prospějí.

  1. Kvalitní spánek

Vydatný spánek je klíčem ke zdraví. Dopřejte tělu dostatečný prostor k odpočinku a regeneraci. Nedostatkem spánku tělo i vlastní imunitní systém výrazně oslabujete. Podlehnete pak snadněji nachlazení, rýmě či jiným onemocněním. Minimální doba pro posilující spánek je 8 hodin. Ale nesmíte ho strávit na pryčně. Základem je kvalitní zdravotní madrace, přizpůsobená vaší hmotnosti.

  1. Vyhněte se

V období nachlazení či chřipky je váš imunitní systém oslaben. Nezkoušejte ho, co všechno vydrží. Vyhýbejte se společenským událostem, shromážděním, hromadné dopravě, koncertům nebo přednáškám. Nezapomínejte na základní hygienická pravidla – umývejte si ruce.

  1. Pitný režim

Myslíte, že je potřeba připomínat něco tak jasného, jako je pitný režim? Ano je! Nedostatek tekutin může být prvotní příčinou únavy a bolestí hlavy, protože se tak z našeho těla nevyplavují toxické látky. Dospělý člověk by měl denně vypít minimálně 2-3 litry tekutin. Vyvarujte se nadměrné konzumace slazených nápojů, kávy nebo alkoholických nápojů. Naopak můžete zařadit různé bylinné čaje.

  1. Správná teplota

Pro vaše tělo je důležité správně nastavené teplotní prostředí. Pobýváním v přetopených místnostech mu nepomůžete. Stejně tak v parných dnech nastavením klimatizace na maximum. Vyvarujete se teplotním šokům. Otužujte se. Nemusíte hned skákat na Nový rok do mrazivé vody. Začněte třeba  návštěvou sauny, parní lázně nebo solné jeskyně.

  1. Nestresujte se

Buďte v pohodě, nestresujte se. Na problémy se pokuste dívat s nadhledem. Přijměte pozitivní názor na svět. Chronický stres vede k poruchám imunity a chronickým infekcím, nádorovým onemocněním, neplodnosti, ale i ke kardiovaskulárním a řadě dalších onemocnění. Smích léčí kdeco. Takže i bacily a viry se vám budou víc vyhýbat, když bude vaše tělo v psychické pohodě. Ano, stav mysli ovlivňuje fyzické zdraví naprosto zásadně. Přesto stále zdaleka není jasné, jak přesně to funguje.

A jeden příběh nakonec

Linda, 29 let, Lovosice: „…co si vzpomínám, tak já teda dřív problémy s imunitou neměla žádný. Jenže potom, co jsem se přestěhovala do města a začala pracovat, tak už to bylo horší. Sedavé zaměstnání, málo pohybu, znečištěné prostředí, stres v práci, kouření i alkohol, to myslím zapříčinilo oslabení mé imunity. A přitom to začalo takovým postonáváním, hned jsem něco chytla, nemohla jsem se z nemocí pořádně vykurýrovat. Když už to bylo neúnosné a já se konečně vzpamatovala, tak jsem postupně přecházela na zdravější stravu, přidala pohyb a začala běhat. K tomu jsem přidala jógu na zklidnění a abych se dokázala vyrovnávat se stresem v práci. A navíc jsem nasadila bylinky, zázvorový čaj s medem, zdravou stravu. A ejhle, momentálně se cítím nejlíp v životě…“

Vybudování dobré imunity není záležitostí dnů nebo týdnů. A změny rozhodně nemůžete očekávat okamžitě. Při dodržení základních rad ale přijdou. I při dobrém fungování imunitního systému je však důležitá neustálé péče. Pečujte o svůj imunitní systém tak, abyste mohli prožít svůj život ve zdraví a v co největší spokojenosti. Časopisy jsou plné nejrůznějších doporučení pro zlepšení vašeho imunitního systému. Neobjevujte objevené. Stačí, když použijete zdravý selský rozum. Sedm jednoduchých rad pro váš organismus si zapamatuje každý.

5.3.2019 | admin

Komentáře nejsou povoleny.

Doporučujeme

Kontakty

Poradíme si, z.s.
Dobrovského 1011/1
266 01 Beroun
redakce@poradimesi.cz

Podporují nás

FM solutions, a.s.

+420 602 242 494
Copyright © 2015 Poradimesi.cz Obchodní podmínky