Antioxidanty
SituaceZdraví

Antioxidanty. Proti čemu nás chrání?

Antioxidanty jsou látky, které omezují aktivitu volných radikálů, které napadají naše zdravé buňky, snižují pravděpodobnost jejich vzniku nebo je převádějí do méně reaktivních nebo nereaktivních stavů. Tím omezují proces oxidace v organismu.

Přírodní antioxidanty

  • Kyselina askorbová (vitamin C) – obsažena v citrusových plodech. Je užívána v mnoha potravinářských výrobcích (E300-E302). Vitamin C a jeho různé soli se přidávají jako ochrana nealkoholických nápojů, džemů, kondenzovaného mléka a párků.
  • tokoferoly (E306-E309) – patří do skupiny vitaminů E. Vyskytují se především v ořechách, slunečnicových semenech, sojových a kukuřičných výhoncích a většinou se používají ke konzervaci rostlinných olejů, margarinů a výrobků z kakaa a čokolády.
  • Selen a beta-karoten, ve své přirozené formě, v ovoci.

Kolik je doporučená dávka?

vitamin C – 90 mg pro muže, 75 mg pro ženy

vitamin E – 15 mg pro muže,

selen 55 ug

Syntetické antioxidanty

Použití syntetických antioxidantů je stejné jako přírodních. Nejdůležitější syntetické antioxidanty patří do skupiny galátů (E310-E312) a BHA – E 320 a BHT – E 321. Přidávají se do rostlinných olejů a margarinů k omezení žluknutí a zachování jejich chuti.

Ve kterých potravinách je najdeme?

  • lesní plody – borůvky, brusinky, jahody, maliny
  • ovoce – třešně, hrozny, švestky, blumy, jablka, citrusy, kiwi, broskve, avokádo, rozinky, rajčata
  • zelenina – brokolice, kapusta, listová zelenina, růžičková kapusta, špenát, červená řepa, sladké brambory, sladké papriky, zelí, česnek, cibule, řeřicha, tykev, mrkev, hrášek, ananasový meloun
  • nápoje – zelený čaj, hroznový džus, červené víno
  • byliny – rozmarýn, máta peprná, šalvěj, tymián, oregano, kopr

Volné radikály

Volné radikály se mohou řetězit a napadají či poškozují naši DNA, naše geny, buněčné stěny (a jejich součásti: bílkoviny, mastné kyseliny) –  a tím ohrožují buňku. Převaha volných radikálů nad antioxidanty se nazývá oxidační stres, který způsobuje aterosklerózu, cukrovku, artritidu, šedý zákal, vysoký krevní tlak. Cévy vlivem radikálů ztrácí svoji pružnost. Ale i radikály pomáhají – v těle jsou přítomné pořád. Pomáhají například bílým krvinkám proti infekci a napomáhají složitým reakcím v organismu. Tyto radikály má ale tělo pod kontrolou.

Proti čemu nás chrání

  • Proti stárnutí. Za stárnutí buněk mohou být odpovědné i volné radikály, kromě jiného díky poškození řetězce DNA. Pomáhají: retinol (vitamín A), tokoferol (vitamín E), flavonoidy, atd.
  • Proti rakovině. Sice kontroverzní tvrzení, ale mnohé studie prokazují skutečnost, že antioxidanty snižují riziko vzniku rakoviny. Například: beta-karoten, vitamín E a C a selen.
  • Chrání srdce. Dnes už je známý fakt, že tzv. zlý cholesterol (LDL) může způsobit selhání srdce, proto se lidé snaží snížit množství jeho přísunu do organismu. Spotřeba výživových doplňků, ve kterých se nacházejí antioxidanty, snižuje riziko vývinu srdcově – cévních onemocnění.

Termínem antioxidanty se označují všechny cenné vitaminy, minerály a další živiny, které jsou schopné ochránit buňky před poškozením volnými radikály. Organismus posilují tak, že neutralizují radikály dříve, než v těle způsobí nežádoucí chemické reakce. Antioxidanty jsou cestou ke zdravějšímu a vitálnějšímu tělu, fungují jako prevence mnoha různých chorob, včetně těch nejzávažnějších. Podporují regeneraci organismu a působí proti předčasnému stárnutí.

Zdroj: foto – Pixabay

3.6.2016 | Martin Motloch

Komentáře nejsou povoleny.

Doporučujeme

Kontakty

Poradíme si, z.s.
Dobrovského 1011/1
266 01 Beroun
redakce@poradimesi.cz

Podporují nás

FM solutions, a.s.

+420 602 242 494
Copyright © 2015 Poradimesi.cz Obchodní podmínky