Brain jogging
InspiraceZdraví

Brain jogging – péče o váš mozek

Stárnutí je přirozený proces a ten nezastavíme. Ale různými aktivitami ho lze oddálit. Tak jako tělo, svaly klouby potřebují cvičení, aby zůstaly co nejdéle funkční, potřebuje to i náš mozek. I paměť stárne, ochabuje. Ideální je ji trénovat v dobách „plné síly”, to nám pomůžeme vybudovat kvalitní paměťovou kondici. A až přijdou horší časy, náš mozek bude mít natrénováno, a může se vzchopit rychleji, než mozek netrénovaný. Je prokázáno, že mozek rychle a pozitivně reaguje na trénování paměti v každém věku! Nikdy není pozdě začít! Zkuste trénovat mozek. Brain jogging je jednou z cest.

Brain jogging

Tento pojem z anglického jazyka překládá slovník cizích slov jako: mozkové cvičení, program trénování paměti, myšlení, fantasie, pozornosti i tvoření a dovedností efektivně se učit. Výuka, paměťová cvičení a hry jsou vytvořeny jak software pro počítače. Program byl vytvořen francouzskou společností Scientific Brain Training (SBT) z Lyonu v roce 2000 na základě moderních objevů v oblasti neuropsychologie a je určen k trénování tzv. kognitivních funkcí.

K výuce potřebujete počítač

Speciální metoda pro trénink mozku pomocí počítače je dostupná na CD nebo přes online tréninkový portál. Využít se může individuálně ba dokonce i ve skupině. Nemá věkové omezení – mohou ho používat všichni, od dětí až po seniory. Je to první komplexní nástroj k trénování mozku v češtině

Kdo tento trénink paměti může využívat?

Kognitivní rehabilitace je vhodná pro:

  • Děti s hyperaktivitou či poruchami učení
  • Ženy na mateřské
  • Ženy po menopauze
  • Pacienti po chemoterapii
  • Pacienti po mozkové příhodě či po úrazu hlavy
  • Řidiči
  • Profese náročné na pozornost a paměť
  • Sportovci v kolektivních sportech
  • Všichni 50+

Jak udržet mozek v kondici?

Nejlepším a vědci potvrzeným způsobem, jak si udržet mozek pružný, je udržovat mozek aktivním. Co pozitivně stimuluje neurony v mozku:

  • Aktivní společenský život
  • Ovládání svých emocí
  • Mentální cvičení – paměťové hry, cvičení, trénování pozornosti
  • Fyzické cvičení
  • Vhodná výživa mozku
  • Dostatek spánku
  • Eliminace stresu v každodenním životě

Jaká je druhá strana mince?

Říká se, že vše má svá pozitiva i negativa. A to i metoda cvičení paměti pomocí počítače. Úporným klikáním myší pro označení správného obrázku na monitoru může dojít k poškození zápěstí. Jedná se o tzv. syndrom karpálního tunelu, který se projevuje bolestí zápěstí či brněním prstů. Tyto obtíže lze vyléčit pouze odborným zásahem lékaře, jinak může dojít k nezvratným změnám na postiženém nervu a k trvalým následkům.

Jde to i levněji

Dalším negativem je vyšší cena výukového CD Brain jogging. Na trhu jsou totiž i další metody pro mozková cvičení na paměť, pozornost,  vhodné rébusy, doplňovačky. A některé jsou zcela zdarma ke stažení na internetu. Stránky jsou projektem výrobce léčiv, firmy Pfizer.

Nevzdávejte to

Jakákoliv aktivita se ve stáří počítá a vaše tělo i mozek se vám odvděčí. Spojte příjemné s užitečným. Vyjděte si na procházku, lavička uprostřed zeleně je vhodným místem na chvíle strávené s doplňovačkou nebo sudoku. Navštěvujte výstavy nebo kulturní akce. Přemýšlejte o nich, vyhledávejte informace, rozšiřujte své obzory. A tím i paměťové funkce svého mozku.

U starších lidí klesá schopnost koncentrace, která souvisí z mozkovou činností, kterou lze rozdělit na sled základních funkcí (pozornost, rychlost reakce, krátkodobou paměť, prostorovou orientaci, rozhodování…) a ty pak trénovat jednotlivě. Tím se působí na mozek komplexně a velmi účinně. Je to logické – pokud chcete mít fyzickou kondici, tak trénujete – běháte či cvičíte. Pokud chcete být v kondici i po psychické stránce, je třeba trénovat také. Ale jak trénovat mozek? Proto odborníci doporučují např. luštění křížovek, sudoku, kvizů, ale také četbu a komunikaci s druhými lidmi. Ano, i brain jogging je jednou z cest, jak oddálit stárnutí mozku s případnými zdravotními a sociálními dopady, jako je demence seniorů.

Zdroj: foto – Pixabay

19.5.2016 | Martin Motloch

Komentáře nejsou povoleny.

Doporučujeme

Kontakty

Poradíme si, z.s.
Dobrovského 1011/1
266 01 Beroun
redakce@poradimesi.cz

Podporují nás

FM solutions, a.s.

+420 602 242 494
Copyright © 2015 Poradimesi.cz Obchodní podmínky