osteoporóza
Zdraví

Osteoporóza – tichý zloděj kostí

Kostižer – to je lidové označení pro tuto civilizační chorobu. Osteoporéza je považována za epidemie 21.století. Jen v České republice je řídnutím kostí postiženo cca 7-8% obyvatelstva. Zdaleka všichni však nejsou léčeni. Střední délka života se u nás i ve světě prodlužuje a populace celkově stárne, s tím přibývá i osteoporotických zlomenin.

Co to je osteoporóza

Je to systémové metabolické onemocnění skeletu, charakterizované poruchou mechanické odolnosti kosti, která se projevuje řídnutím kostní tkáně. V kostech se vytvářejí póry, dochází k úbytku vápníku a jiných minerálů. Příčinou může být podvýživa, nedostatek pohybu, věk nebo menopauza. Projevuje se bolestmi zad, snadnou lomivostí kostí, zmenšením tělesné výšky, zmenšenou pohyblivostí a v důsledku zvýšeným rizikem zlomenin.

Lidské kosti

Kost je tvořena: 1/3 bílkovin, 2/3 minerály (vápník, fosfor, hořčík) Ty umožňují, aby kost byla “pružná”. Kostní hmota přibývá do 30 věku člověka, pak začíná běžný projev stárnutí. Kostní hmota ubývá. Jako prevence slouží vitamín D, vápník a důležitou roli hrají i hormony. Kostní buňky se sice pravidelně obnovují, ale při výším úbytku nestačí nové nahradit ty odumírající. Ostoporézou trpí více ženy. Vliv na tvorbu kostí mají estrogeny – hormony, které se přestávají tvořit po menopouze – tzv. přechodu. Stárnutí je doprovázeno často i sníženou imobilitou či zrakovým omezením, takže často dochází k pádu, úrazu, zlomeninám.

Změny ve struktuře kosti znázorňuje obrázek:

osteoporóza_1

Kdo je ohrožen osteoporózou

Osteoporózou jsou ohroženi zvláště lidé, u kterých se vyskytují určité rizikové faktory.

  • Genetické faktory – výskyt nemoci v rodině, štíhlá postava, nadměrná výška nad 180cm, bílá rasa
  • Anorexie
  • Nedostatek pohlavních hormonů – snížená funkce pohlavních žláz, ženy po menopauze, poruchy menstruačního cyklu
  • Toxické vlivy – kouření, vliv těžkých kovů, zvýšená konzumace černé kávy, alkoholu
  • Některá onemocněni – choroby, které jsou léčeny steroidními hormony, endokrinní choroby, diabetes melitus, mentální anorexie, chronická onemocnění trávicího traktu, záněty jater, revmatoidní artritida, stavy po transplantaci orgánů, Crohnova nemoc, gastrektomie
  • Některé léky – glukokortikoidy, léčba hormony štítné žlázy, některá cytostatika a antiepileptika, heparin atd.
  • Další rizikové faktory – dlouhotrvající upoutání na lůžko, častější zlomeniny, osteopenie (méně závažný úbytek kostní hmoty), snižování tělesné výšky

Jak zjistíte, že máte osteoporózu?

Pokud jste v rizikové skupině, nebo máte časté zlomeniny kostí, obraťte se na svého lékaře nebo gynekologa či ortopeda, aby vás poslal na denzitometrické vyšetření, které je pro zjištění osteoporózy jako nejspolehlivější metoda. Tyto přístroje mají dnes i větší nemocnice. Na základě vyšetření jsou nejčastěji doporučena suplementa vápníku  a vitamín D, kterého má většina naší populace nedostatek.

Čtyři cviky jako prevence

  1. Cvik: Masáž bederní oblasti

Výchozí poloha: Lehněte si na záda a dbejte na to, aby byla vaše páteř co nejvíce natažená. Zastrčte bradu a přitiskněte bederní oblast k podložce.

Postup: Pokrčte nohy v kolenou a přitáhněte je rukama k břichu. Pomalu zakružte nohama nejprve doprava, poté doleva. Ke kroužení vám pomáhají ruce, které tlačí na kolena (ne však příliš) a kolena zároveň tlačí do rukou. Na každou stranu udělejte 4 kroužky, nepospíchejte, vychutnejte si promasírování bederní oblasti.

  1. Cvik: Posílení velkého hýžďového svalu

Výchozí poloha: Lehněte si na břicho, pánev přitlačte k podložce. Ruce pokrčte a složte pod čelo.

Postup: Pokrčte nohu, kterou začnete posilovat – aby byla ohnutá v úhlu 90 stupňů. Pomalu zvedejte pokrčenou končetinu nad podložku a poté pomalu pokládejte zpět. Cvik opakujte 10x a poté vyměňte nohy.

  1. Cvik: Stabilizace pánevního pletence

Výchozí poloha: Lehněte si na záda, paže dejte na zem podél těla, mírně od něj. Pokrčte nohy, rozkročené jsou zhruba na šíři boků. Snažte se, aby byla celá plocha zad na zemi, zastrčte bradu, prodloužíte tím krk.

Postup:

1) Zpevníme hýždě a s nádechem zvedejte pomalu pánev nahoru zhruba 10 cm nad zem. Myslete na to, abyste měli pánev podsazenou a aktivně zapojeny břišní svaly, vydržte 5 vteřin. Pro posílení svalů pánevního dna můžete vydržet s pánví nahoře několik nádechů a výdechů – s každým nádechem vtáhněte dovnitř konečník, s výdechem povolte.

2) Pánev s výdechem pokládejte na podložku následovně – postupujte od horních obratlů až k pánvi zakulaceně dolů (jako byste se vyhrbili).

  1. Cvik: Posílení vzpřimovačů páteře

Výchozí poloha: Lehněte si na břicho, ruce pokrčte a umístěte pod čelo. Pánev a dolní končetiny přitlačte k podložce.

Postup: S nádechem zvedněte trup i s rukama nad podložku a s výdechem položte zpět. Důležité je, aby spodní část těla byla stále přitisknuta na podložku, aby se nohy ani pánev nezvedala. Zároveň pánev při nádechu a zvednutí horní poloviny těla tlačte do podložky, ale pozor na prohnutí! Musíte při cviku zároveň držet zpevněné svaly na břiše a podsazovat pánev.

Deset rad jak se bránit osteoporóze

  • Začněte s prevencí včas! Nejlépe už v dětství a pokračovat v ní po celý život.
  • Pro vznik osteoporózy jsou kritická období dospívání, menopauzy a stáří; osteoporóza se nevyhýbá ani mužům.
  • Optimálním zdrojem vápníku jsou mléko a mléčné výrobky.
  • Laktóza a kyselé prostředí zvyšují využitelnost vápníku.
  • Některé druhy zeleniny jsou doplňkovým zdrojem vápníku. Nejlépe večerní konzumace jogurtů.
  • Vitaminy (D, C, B6, K1) mají prioritní význam při vstřebávání vápníku a jeho ukládání.
  • Pro prevenci a léčbu osteoporózy je důležitý pohyb a cvičení.
  • Kouření a nadměrné pití černé kávy působí negativně na metabolismus vápníku.
  • Snížení rizika zlomenin, používání kvalitní obuvi, odstranění překážek v bytě
  • Používejte pomůcky poskytující oporu, pokud máte nejistou chůzi.

Tabulka vhodných potravin při osteoporóze ZDE.

Liga proti osteoporóze

S přibývajícím věkem dochází k řídnutí kostí. Ty se stávají křehčí a proto se snadněji lámou. Jako prevence slouží vitamín D, vápník a důležitou roli hrají i hormony. Zdravá strava, pohyb a cvičení. Kostní buňky se sice pravidelně obnovují, ale při výším úbytku nestačí nové nahradit ty odumírající. Máte-li pochybnosti v jakém stavu jsou vaše kosti, obraťte se o radu na svého lékaře.

10.4.2016 | Martin Motloch

Komentáře nejsou povoleny.

Doporučujeme

Kontakty

Poradíme si, z.s.
Dobrovského 1011/1
266 01 Beroun
redakce@poradimesi.cz

Podporují nás

FM solutions, a.s.

+420 602 242 494
Copyright © 2015 Poradimesi.cz Obchodní podmínky