kouření
Zdraví

Stále ještě kouříte ?

Kouření je naučené chování. Není to zlozvyk, ale závislost. Zásadním problémem kuřáka je psychická závislost. Lidé si z kouření udělali rituál, životní styl.

V podstatě nejde o cigaretu jako takovou, ale o odreagování se nebo uklidnění. Jedná se například o rituály jako cigareta ke kávě, cigareta při čekání na autobus anebo cigareta při konzumaci alkoholu. Toto naučené chování se jednoho dne stane nepostradatelným a přechází ve fyzickou (drogovou) závislost.

Znáte skladbu tabákového kouře?

Složení tabáku závisí především na způsobu fermentace, na složení půdy, použitých pesticidech a přidaných aditivech. Nicméně tabákový kouř obsahuje 2 až 4 tisíce chemických látek, přitom 60 – 100 z nich jsou prokázanými karcinogeny. Biologické účinky kouře jsou především:

  • dráždivé (zejména čpavek, kyselina mravenčí, kyselina octová, oxidy dusíku)
  • toxické (nikotin, oxid uhelnatý a uhličitý, aceton, toluen, formaldehyd, fenol)
  • karcinogenní (benzen nebo polonium)

Vliv kouření na zdraví

A             účinky kouření na kardiovaskulární systém

  • přispívá ke vzniku a rozvoji aterosklerózy, zvyšuje riziko aneurysmatu břišní aorty
  • přispívá ke vzniku a rozvoji ischemické choroby srdeční (riziko je několikanásobně vyšší u žen, které kouří a zároveň užívají hormonální antikoncepci)
  • přispívá ke vzniku a rozvoji mozkové mrtvice
  • přispívá k poškození tepen (kuřácká noha)

B             onemocnění dýchacích cest

  • kouření přispívá k plicním onemocněním, zvyšuje riziko vzniku chronické bronchitidy a astmatu
  • kuřáci májí mnohem častější onemocnění dolních cest dýchacích

C             karcinogenní účinky kouření

  • riziko onemocnění rakovinou plic a průdušek (asi 80 – 90 %)
  • rakovina v dutině ústní
  • rakovina žaludku a slinivky
  • rakovina ledvin a močového měchýře
  • rakovina děložního čípku
  • leukémie

Problematika pasivního kouření

Pobyt v zakouřeném prostředí a vdechování cigaretového kouře má stejný vliv na zdraví jako aktivní kouření. Vdechnuté množství kouře je sice menší, ale rizika jsou stejná. Pasivní kouření může například vyvolat pálení očí a nosu, vznik nebo zhoršení astmatu, riziko onemocnění rakovinou plic, rakovinou nosních dutin nebo zánět středního ucha.

Závislost na nikotinu

Na nikotinu je závislých asi 85 % kuřáků. Pokud nevíte, zda jste i vy závislí na nikotinu, položte si dvě základní otázky:

„Kolik cigaret denně vykouřím a za jak dlouho po probuzení si zapálím první cigaretu?“

Čím vyšší číslo počtu vykouřených cigaret a čím kratší čas zapálení cigarety po probuzení, tím je vyšší pravděpodobnost, že jste závislí na nikotinu.

Kde najdu pomoc?

Pro mnoho kuřáků je velmi obtížné přestat kouřit ze dne na den. Nestyďte se proto navštívit odborníka, který vám dá tu správnou motivaci a nasměruje vás správnou cestou. Pro začátek je důležité, abyste sami byli přesvědčeni, že opravdu chcete přestat. Vše začíná v hlavě. Pomoc najdete:

  • v poradnách pro odvykání kouření
  • u praktického lékaře
  • u psychologa – hypnóza
  • v lékárně – prodává se mnoho přípravků, které vám pomohou zmírnit chuť na cigaretu.

Nicméně pokud chcete opravdu přestat, vyhledejte odborníka.

Zkuste se zamyslet nad svou závislostí a situacemi, kvůli kterým saháte po cigaretě. Sepište si co nejvíce důvodů, proč byste měli přestat. Nestyďte se navštívit odborníka. Je to krok správným směrem a rodina i přátelé vás zcela jistě podpoří. Na 31. 5. připadá Světový den bez tabáku. Bude v tento den vaše cigareta opravdu ta poslední?

Zdroj: foto-Pixabay

14.4.2016 | Michaela Votočková

Komentáře nejsou povoleny.

Doporučujeme

Kontakty

Poradíme si, z.s.
Dobrovského 1011/1
266 01 Beroun
redakce@poradimesi.cz

Podporují nás

FM solutions, a.s.

+420 602 242 494
Copyright © 2015 Poradimesi.cz Obchodní podmínky