Mýty o vitamínech
Zdraví

Známé a neznámé mýty o vitamínech

Čím více vitaminů člověk užívá, tím lépe. To sice může znít logicky, ale není to pravda. Pro mnoho lidí je slovo vitamíny vnímáno jako synonymum  slova zdraví! Nepřisuzují  lidé vitaminům větší schopnosti, než ve skutečnosti mají?  Možná nepřekvapí, že Češi za rok utratí za potravinové doplňky téměř 7 miliard korun! Ale i zde platí, že užívat by se měly hlavně s rozumem.

Co jsou vitamíny?

Jsou to nízkomolekulární látky nezbytné pro život. V lidském těle fungují jako katalyzátory biochemických reakcí. Existuje 13 základních typů vitamínů. Lidský organismus si, až na některé výjimky, nedokáže vitamíny sám vyrobit, a proto je musí získávat prostřednictvím stravy. Vitamíny jsou nutné pro udržení mnohých tělesných funkcí a jsou schopny posilovat a udržovat imunitní reakce.

Mnoho nebo málo?

Obojí je špatně. Při nedostatku vitamínů, tzv. hypovitaminóze, se mohou objevovat poruchy funkcí organismu, nebo i velmi vážná onemocnění. U přebytku  vitamínů (hypervitaminóza) záleží, jestli jsou rozpustné ve vodě nebo v tucích. Vitamíny rozpustné ve vodě se organismus dokáže zbavit. Stačí je přestat přijímat, organismus z těla nadbytečné množství vyloučí. U vitamínů rozpustných v tucích to ale nefunguje – nejrizikovější je v tomto ohledu vitamín A, u nějž existují případy smrtelných otrav nebo otrav s doživotními následky.

Vitamíny rozpustné v tucích

  • Vitamin A
  • Vitamin D
  • Vitamin E
  • Vitamín K

Vitamíny rozpustné ve vodě

  • Vitamín B
  • Vitamín C

1. Mýtus: Vitamínu C není nikdy dost

K hlavním obhájcům užívání vysokých dávek vitamínu C patřil i dvojnásobný držitel Nobelovy ceny Linus Pauling. Tvrdil, že vitamín C  je lékem na všechno – od nachlazení po rakovinu. V řadě studií se však pozitivní účinek vyšších dávek na lidský organismus nepotvrdil, někdy dokonce vedlo dlouhodobé podávání vysokých dávek askorbátu ke zvýšení nemocnosti i úmrtnosti. Další výzkumy tato tvrzení vyvrátila a podobné metody byly prohlášeny za šarlatánství. I tak je to jeden z nejrozšířenějších mýtů.

2. Mýtus: Přírodní vitamíny jsou vždy účinnější než syntetické

Syntetické a přírodní vitaminy jsou co do složení a struktury zcela shodné. Jedinou výjimkou je vitamin E, jehož přírodní forma je pětkrát účinnější než syntetická varianta.

3. Mýtus: Čím více vitamínů užívám, tím lépe

Vitaminy A, D, E, K, (rozpustné v tuku) se v organismu ukládají do zásoby. Pokud je tělo nedokáže zpracovat, mohou vyvolat toxické reakce. Škodlivý je však také i nadbytek vitaminu C, který v těle může vyprovokovat tvorbu ledvinových kamenů, průjem či kožní ekzémy.

4. Mýtus: Ovoce a zelenina je vždy lepší než umělé vitamíny

Zálež na tom, jak ji používáme. Během tepelné úpravy ovoce a zeleniny se ztrácejí vitaminy B1, B2 a C. Sušením se ztrácí až 50%  vitaminu C. Konzervování je šetrné k vitaminům A, D, naopak dochází k velkým ztrátám vitaminů B1 a C. Nejšetrnější úpravou je mražení. Obecně platí, že vždy je lepší zeleninu pouze dusit, než vařit ve vodě.

5. Mýtus: Při viróze jsou nutné vyšší dávky vitamínu C

Lepší je užívání „céčka“ preventivně. Při propuknutí virózy už zvýšené dávky vitamínu C nemají dramatický léčebný dopad. Pravda je, že mohou snížit intenzitu a dobu trvání onemocnění a mají příznivý vliv na rekonvalescenci. Také tlumí alergické reakce.

6. Mýtus: Je jedno, jaký multivitamin užívám

U různých skupin lidí se potřeba vitaminů, minerálních a stopových prvků liší. Například děti potřebují pro zdravý vývoj organismu, růst kostí a zubů zvýšený přísun vápníku, fosforu, fluoru a vitaminu D. Pro seniory je zase velmi důležitý přísun antioxidantů, jak je vitamin A, E, C, selen a zinek. Vápník a vitamin D jsou potřebné pro prevenci osteoporózy, draslík a železo zase proti anemii.

7. A pár rad nakonec

Vysoké dávky vitamínu C mohou zatěžovat ledviny. Ale nejde jen o tento nejznámnější vitamin. mýty se nevyhnuly ani dalším.

Beta-karoten, ještě před několika lety vzývaný jako zázračný provitamin A, který uchrání kuřáky před rakovinou plic. Britský několikaletý výzkum bohužel naopak potvrdil, že beta-karoten nejenom že neochrání, naopak téměř o 25% zvýšil úmrtnost pacientů, kterým byl podáván!

Dlouhodobé užívání vitamínu A (ve formě retinolu – užívaného v kosmetice proti stárnutí) může poškodit játra a zavinit řídnutí kostí.

Vitamin B17 – obsažen v meruňkových jádrech (laetril – obsahující kyanid) má likvidovat napadené rakovinové buňky. Metoda údajně funguje, problém je zjistit ideální množství jader k požití, aby jste se sami neotrávili.

Vápník a železo by se neměly užívat současně. Minimálně se čtyřhodinovým odstupem.

Neprokázal se ani deklarovaný zvýšený vliv chromu v lidském organismu na hubnutí.

Jód – jeho příliš vysoké dávky mohou poškodit štítnou žlázu!

Goji (Kustovnice čínská) nebo módní Acai (ovoce bohů) – sice obsahují antioxidanty, ale například v našich borůvkách je ho dvojnásobné množství.

 

Stále více se ukazuje, že nadměrné dávky vitamínů podávaných dlouhodobě nemají pozitivní efekt, ale jsou naopak škodlivé. Obecně platí, že všechny deklarované zázračné účinnosti jsou podezřelé. Používejte zdravý rozum. Pro vaše zdraví se to vyplatí!

21.2.2016 | Martin Motloch

Komentáře nejsou povoleny.

Doporučujeme

Kontakty

Poradíme si, z.s.
Dobrovského 1011/1
266 01 Beroun
redakce@poradimesi.cz

Podporují nás

FM solutions, a.s.

+420 602 242 494
Copyright © 2015 Poradimesi.cz Obchodní podmínky