kult mládí
SituaceZdraví

Kult mládí. Jak ho přežít jako důchodce

Kult mládí v dnešní společnosti nabývá na významu. Svět médií ukazuje společensky úspěšné lidi. Jsou mladí, krásní, výkonní. Jsou žádoucí, mají cenu! Kult mládí je charakterizován zbožňováním mladosti, někdy až posedlostí po dokonalosti těla a fyzické krásy. A úspěšnosti. Do tohoto světa jako by většina důchodců nepatřila. Protikladem zmiňovaného kultu je despekt k seniorům, který je již léta zakořeněn v české společnosti. I když populace stárne  a lidé se dožívají vysokého věku, bude třeba velké společenské změny, aby starší lidé přestali být bráni podle letitých stereotypů.

Důchodci versus senioři

Výraz „důchodci“ jsem použil záměrně. Jako oslovení určité věkové skupiny se totiž skoro vytratilo z našeho slovníku. Stává se skoro „nekorektním“ oslovením. A naše doba si přece na „korektnost“ tak potrpí. Ano, platíme si důchodové pojištění a v určité životní etapě nás čekají důchodové dávky. Ale odchodem do důchodu se z nás podle médií stanou senioři. Nikoliv usoužení, imobilní důchodci. Ale optimismem a zdravím kypící senioři. Ale to jen v případě, že používali ty správné doplňky stravy, na klouby, proti stárnutí kůže, proti vráskám, kosmodisky a unikátní bederní pásy! Mám pokračovat?

Jak se jim říká?

Ty výrazy najdete pouze ve článcích typu „jak mluví mládež“. A musím přiznat, že jsou někdy logické a často humorné. To v případě, když vám nevadí černý humor. Jak mladá generace říká důchodcům?

  • Alieni
  • Déčka
  • Ichtylové
  • Fosils
  • Hůlkoplazy

Kult mládí fyzicky

Hlavní je udržet si mládí! Potlačit veškeré příznaky stárnutí! Na prvním místě je mladistvý vzhled, ale nezapomeňte i na energický a mladistvý životní styl. Estetickou normou ale již není jen mladé tělo, tím se stala zidealizovaná představa mládí a krásy. A to především vlivem reklamy a obecně produktů populární kultury. Kupujte a budete mladí. Nikdy nezestárnete!

Kult mládí ekonomicky

Síla, dravost, dynamičnost, sebevědomí, to jsou znaky, které musí mít úspěšný ekonomický jedinec. Nejlépe manager nebo rovnou pracovník v řídících funkcích. Pěstěná tvář i postava vyhrává. Je vlastně výkladní skříní firmy. Ten a s ním mladá ekonomicky prosperující střední třída je cílovou skupinou marketingu. Kdy vydělává, ten utrácí. Přiznejme si, že jsou to právě oni, kteří svým rodičům koupí mobilní telefon, chodítko nebo zaplatí asistenční službu.

Kult stáří?

Existuje vůbec? Mládí a stáří jsou názvy určitých období v životě člověka. A kdy stáří vlastně začíná? Jeho počátek je někdy kolem 65 roku. Stáří obecně nabylo negativního významu, stává se negací mladosti, zdraví, radosti, fyzických sil a životní aktivity obecně. Je spojováno s řadou stereotypů, především s nemocí, nemohoucností, závislostí, ošklivostí. Asi nepřekvapí, že v médiích se mluví o stáří a seniorech nejčastěji v kontextu kriminality a sdělení z politicko-ekonomické oblasti. Pokud se důchodci zmiňují, pak v souvislosti s tím, jak jsou nemohoucí a přítěží. Naopak v událostech z kultury, sociální sféry či sportu se senioři vyskytují pouze okrajově. Leda snad jako účastníci vlastního pohřbu.

Kdy to vzniklo?

Od poloviny 20. století se atributy mládí stávají hodnotou, která významně vstupuje i do života dospělých, kteří se snaží žít mladě, vypadat  a chovat se mladě. Tato tendence je zvlášť patrná v USA a rozšiřuje se i do Evropy. Projevuje se jako kult dravých úspěšných mladých mužů s kravatami a usmívajících se dívek – modelek. Po desetiletích mediální unifikace dorazil počátkem devadesátých let kult mládí i k nám. Dočkali jsme se dvacetiletých bankéřů a manažerů, kteří za měsíc vydělávají víc než oba jejich rodiče dohromady. 

Dopady kultu

Kult mládí je jedním z fenoménů dnešní doby. Paradoxně se netýká mládeže, ale třicátníků, neboť už po čtyřicítce je člověk jako pracovní síla „starý“ a po padesátce nežádoucí. Ze všech stran na nás útočí obrázky věčně mladých, dokonale vypadajících lidí. Vycházejí specializované časopisy zaměřené pouze na krásu, módu, diety nebo dokonce plastické operace. Udržet se krásný a mladý začíná být pomalu povinností. Pro úspěch v životě i byznysu určitě.

Koupit, znamená omládnout

Nabídka na trhu je nepřeberná. Je přece takových věcí, které vám jsou (dle prodejců) schopni prodloužit mládí. Jen tím, že je budete používat, vás společnost bude vnímat mladší (a úspěšnější), než ve skutečnosti jste. A samozřejmě doplňky, které přímo cílí na vaší tělesnou zdatnost, výkonnost, atraktivitu.

  • Vhodné potraviny, diety, výživové koncepty
  • Kosmetika a omlazující kůry
  • Fitness, anabolika, proteiny
  • Plastiky tělesných orgánů
  • Prostředky na erekci, sexuální pomůcky
  • Oblečení a módní doplňky
  • Luxusní zboží obecně.

Nic není nemožné

Nejenom mediální reklama dokazuje, že kreativita v dnešní době nemá žádné limity. A tak je šestnáctiletá dívka reklamní tváří krému proti vráskám po celý život. Šťastná rodinka ujíždí s dětmi nejmodernějším automobilem a nadšeně si prohlíží dům koupený na hypotéku. Jen tak mimochodem, kdy jste viděli naposledy reklamu na koupi auta dvojicí starých penzistů? Jsou přece špatně pohybliví a auto je pro ně nutností. Nebo reklamu s mladou rodinou na návštěvě babičky v Alzheimercentru? Penzistku, která doporučuje koupi inkontinenčních plen? Myslíte, že takový svět neexistuje?

Mladí navždy!

Populace středního věku se nesnaží svůj věk uplatnit, ale maskovat ho. Ve společnosti nejde jen o poměr mladších a starších lidí, nebo absolutní počet starších lidí ve společnosti. Jedná se vlastně o civilizační zlom, kdy se krátkověká společnost překulila do fáze dlouhověkosti. Civilizace zdánlivě přelstila přírodu. Vyznávání kultu mládí zachází až do extrémů, protože se snaží popřít stárnutí člověka a jeho následnou smrt.

Stigmata stáří

„Být označen za starého často v ČR představuje hranici, jejíž překročení znamená zaujetí nevýhodné sociální pozice a nízkého statusu, chronologický věk se v určitou chvíli stává stigmatem. Jako bychom si nechtěli přiznat, že všichni jednou budeme příslušníky vyšších věkových kategorií,“ uvádí Renáta Sedláková ve studii Média: všichni jednou budeme staří, chudí a nemocní.

Jak tedy jako důchodce přežít „kult mládí“? Těžko. Ale může nám být útěchou alespoň citace věty, kterou občas člověk vídává nad vchodem do vesnických hřbitovů: „Co jste vy, byli jsme i my, co jsme my, budete i vy.“

Zdroj: foto – 123rf

25.5.2016 | Martin Motloch

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Doporučujeme

Kontakty

Poradíme si, z.s.
Dobrovského 1011/1
266 01 Beroun
redakce@poradimesi.cz

Podporují nás

FM solutions, a.s.

+420 602 242 494
Copyright © 2015 Poradimesi.cz Obchodní podmínky