fbpx
meditace
Inspirace

Meditace krok za krokem

Pojem meditace zná většina z nás. Podvědomě ji řadíme k východním filosofiím, ale je součástí i křesťanství a dalších filosofických škol. Co je tedy principem meditace? K čemu je prospěšná? A dokázal by meditovat i člověk, který se o jógu nebo budhismus nezajímá?

Co to je meditace

Meditace je činnost, která je spojována s dosažením změněného stavu vědomí. Jde o hluboké soustředění, jehož cílem je zklidnění mysli a získání vhledu (do smyslu lidské existence, vesmíru nebo do osobních záležitostí). Někdy tímto pojmem označujeme i rozjímání, rozumové přemítání nebo denní snění. V některých náboženstvích tento úkol plní modlitby. Meditace používá buď pouze vlastní mysl, jiný typ k uvedení do meditačního stavu potřebuje externí pomůcky, jako jsou např. meditační body, obrazce, mandaly.

K čemu nám meditace je?

V meditaci se má člověk osvobodit „od obrazů, myšlenek“, které zaměstnávají jeho mysl. Tu potřebuje vyčistit, vyprázdnit, aby se stal duchovně svobodným. Meditací se proto obvykle míní jedno z následujících:

  • stav, kdy je mysl zbavená všech myšlenek
  • mentální otevření se „božskému principu“
  • vhled do svého duchovna
  • soustředění mysli na jeden objekt (jako je dýchání nebo slovní mantra)

Podstata meditace

Podstatou meditace je ovládnutí vlastní mysli. Člověk se často přistihne, že myslí na věci, na které vlastně ani myslet nechce. To se děje každému z nás, od rána po večerní usnutí. Někdy jste sami na sebe rozzlobeni, že myslíte na něco jiného, než byste sami chtěli. Vtíravé myšlenky vás zaplevelují, nejde se jich zbavit. V mysli vám vyskakují otázky, obrazce, vzpomínkové asociace. Účelem samotné meditace je soustředit se na přítomnost a myšlení nejen zklidnit, ale zcela eliminovat negativní vlivy.

Co je dobré vědět o meditaci

  • Meditovat můžete začít v každém věku, buď už jako dítě nebo jako senior.
  • Meditace může cvičit absolutně kdokoliv.
  • Nejvhodnější doba pro meditaci je ráno, ale meditovat můžete i přes den, při čekání v autě a podobně.
  • Není vhodné meditovat před spánkem či těsně po jídle.
  • Doba vlastní meditace záleží na okolnostech, místu i způsobu. Lze meditovat od několika minut po čtvrt hodiny.
  • Četnost meditací není nijak stanovena. Je důležité, aby vám přinášela radost a čistila mysl. Jestli to bude několikrát denně nebo jednou týdně, záleží opravdu jen na vás.
  • Ukončení meditace (návrat k normálnímu bdělému stavu) by měl probíhat pozvolna, nikoliv šokem, který by mohl ohrozit i váš zdravotní stav.
  • K meditaci není třeba zvláštních znalostí, tedy v případě, že se nechcete začít věnovat józe, budhismu nebo New Age.
  • Neočekávejte, že se vám meditace povede hned napoprvé. Jak se říká: Žádný učený z nebe nespadl.
  • Meditace má být pozitivní pro vaši duši i tělo. Vysledujte, která pozice je vám pro meditaci nejpříjemnější a nejpohodlnější.

Meditace krok za krokem

  • Zvolte si tiché a klidné místo kde nebudete rušeni.
  • V přítmí je vhodné zapálit aroma svíci.
  • Poloha při meditaci má být pohodlná. Nejvhodnější je sed na židli, na posteli či na podlaze. Můžete i ležet na zádech. Pak je vhodné se přikrýt dekou.
  • Při sedu nechte obě nohy na zemi, ruce si volně položte na kolena či stehna.
  • Zklidněte se, pomalu se nadechněte a vydechněte.
  • Zavřete oči a nádechy a výdechy opakujte.
  • Uvolňujte postupně části svého těla od hlavy po kotníky, aby nebyly v tenzi. Tato fáze je snadnější s výdechem.
  • Uvolňování celého těla klidně několikrát opakujte.
  • Dýchejte klidně, přirozeně.
  • Pozorujete, že je vaše mysl roztěkaná. Nebraňte se tomu.
  • Představte si truhlici, kam odkládáte postupně všechny nepříjemné nebo rušivé myšlenky.
  • Vytvořte si obranný štít proti negativním vlivům. Představte si sami sebe v bílé nebo průhledné kouli, kterou jste chráněni. Sami šíříte bílé světlo či jas.
  • Vnímáte své uvolněné tělo i zklidněný dech. To je pocit, který vás naplňuje.
  • Opakujte si v duchu: „Je mi dobře, jsem uvolněný.“
  • Postupně můžete přidávat konkrétnější afirmace (přesvědčení, přitakání): „Dnes je krásný den, cítím se skvěle, jsem zdravý, silný a plný energie, daří se mi vše, do čeho se pustím aj.“
  • Z meditace do bdělého stavu přecházejte pomalu a pozvolna. Soustřeďte se na vaše tělo postupně od nohou po boky, hrudník a hlavu a v duchu si opakujte: „Probouzím své tělo.“ Pomalu otevřete oči, zahýbejte nohama, prsty na rukou. Vstaňte.
  • Protože meditace spouští očistný proces ve vašem těle, je dobré se napít čisté vody.

Co to je afirmace?

Podle výkladového slovníku to slovo znamená – přisvědčení, přitakání, ujištění, potvrzení, že je něco pravda. Afirmace jsou tedy vnitřně vyslovené myšlenky, touhy a přesvědčení, kterými se snažíme změnit chod událostí ve svůj prospěch či neprospěch. Zdrojem afirmací, můžete být vy sami, nebo některé z mnoha knih o síle pozitivního myšlení. Sestavte si své vlastní afirmace, které vám vyhovují. Ať obsahují to, po čem toužíte, jak chcete vypadat, kým se chcete stát, čeho chcete dosáhnout. Formulujte je v přítomném čase. Říkejte si ale jen takové, kterým jste schopni uvěřit. Představte si je a uvěřte jim, tak jako by již byly skutečné.

Typy afirmací

Afirmace mohou být nejrůznějších typů, ale nemají být negativní. Záleží tedy jen na vás, jakým pozitivním přáním a tvrzením dáte přednost:

  • Zdraví (Jsem plná energie atd.)
  • Sebevědomí (Vypadám krásně a jsem ve skvělé fyzické kondici!)
  • Hubnutí (Přijímám se taková, jaká jsem.)
  • Duchovní (Věřím v sílu mnohem mocnější než já.)
  • Materiální (Mám radost z finanční jistoty, která je nedílnou součástí mého života.)
  • Vztahy (Trvalé, harmonické a láskyplné vztahy prosvětlují můj život.)
  • Práce (Zasloužím si mít úspěšnou kariéru a nyní ji přijímám.)
  • Odpuštění (Minulost už nemá žádnou moc. Proto odpouštím z celého srdce.)

Která je ta správná?

Na internetu se vás bude mnoho tzv. učitelů či mistrů moudrosti snažit přesvědčit, že jen oni vás zaučí do té nejsprávnější formy meditace. A tak zakomponují mantru ÓM do příchodu Poslů světla, prvky buddhismus naroubují přes Andělské bytosti na Spasitele. A Ježíš Kristus, ten se hodí vždycky. Meditace vám může zajistit lepší kvalitu vašeho života. Duševního i fyzického. Může být cestou k objevování vašeho skutečného Já, duchovní bytosti, vaší duše. Meditaci znali lidé dávno předtím, než si z ní někteří udělali výdělečný Business projekt. Rozjímání nebo modlitba byla právě často cestou, kdy člověk v ústraní a klidu nahlížel do svého nitra a sítem svých pochybností či naopak přijímání sebe sama procházel očistným procesem. Meditace se může stát prostředkem harmonizace a řešení zdánlivého konfliktu mezi duchovními a hmotnými aspekty života. Změna k lepšímu nemusí být vždy obtížná. Někdy stačí jedna nebo dvě pozitivní myšlenky denně…

Meditace není jen jakousi instantní duchovní technikou. Její vysoce pozitivní účinky v procesu regenerace a uzdravení fyzického těla jsou nepopiratelné a dnes již potvrzené i vědou. Avšak při meditaci jde o mnohem více. Meditací se může prudce zvýšit kvalita našeho života: objevíte uvnitř sebe úplně nový svět a nové vnímání soucitu, lásky, porozumění a vnitřního míru. Jedno z nejdůležitějších rozhodnutí, které můžete ve svém životě udělat, je přijmout sám sebe. Bez výhrad. Každá lidská bytost je jedinečná. A v případě, že nejste sami se sebou spokojeni, pokuste se to změnit. A k tomu vám může pomoci právě meditace.

18.3.2016 | Martin Motloch

Komentáře nejsou povoleny.

Doporučujeme