Inspirace

Triky, kterými nás prodejci nutí utrácet

Zná to snad každý. Jdeme do obchodu koupit tři věci, ale odcházíme s plnou taškou. Obchody se snaží prostřednictvím nejrůznějších strategií donutit zákazníky, aby utráceli co nejvíce peněz. Jaké taktiky prodejci používají a jak se jim bránit?

Prodejci využívají nejrůznější psychologické strategie. Vytváří tak prostředí plné triků, kterým se jen těžko odolává. Seznámíme vás s nejčastějšími strategiemi prodejců. Už při příštím nákupu si jich můžete začít všímat.

Slevy u vchodu

Ihned u vstupu většinou bývá umístěn regál se smíšeným akčním zbožím. Akční nabídka v nás vyvolává pocit, že se již nebude opakovat, proto ji musíme využít. Cedulka „sleva“ nás ponouká k většímu utrácení. Pokud je u slevy uvedeno, že platí jen „do konce měsíce“, o to více to v nás vyvolá pocit, že právě teď máme jedinečnou šanci.

Květiny a pečivo u vchodu

Často hned u vchodu naleznete kromě akčního zboží i čerstvé květiny a oddíl s pečivem. Je to opět záměr. Vůně květin a čerstvého pečiva aktivují slinné žlázy.

Dražší zboží ve výšce očí

Dražší potraviny nebo potraviny známých značek z televizní reklamy bývají umístěné ve výšce očí. Tyto produkty tedy neustále máme v zorném poli. Pokud máme naspěch, často sáhneme právě po těchto produktech. Na to prodejci spoléhají. Níže v regálu obvykle najdeme srovnatelné produkty za nižší cenu.

Čerstvé zboží blízko vchodu

Poblíž vchodu naleznete obvykle zboží, které se rychle kazí. A to kvůli jeho rychlému prodeji. Naopak zboží mražené obvykle najdete až na konci obchodu, resp. před pokladnami. Zákazník tak nemusí mít obavy, že během nákupu mražené zboží rozmrzne.

Věci denní potřeby

Toto zboží bývá umístěno co nejdál od vchodu. Zákazník tak projde celý obchod a je větší šance, že do košíku přidá další věci.

Drobné regály rozmístěné po obchodě

Na různých místech v obchodě najdeme drobné barevné stojany s bonbony, čokoládou nebo s kolovými nápoji. Tyto regály upoutají pozornost zejména dětí, které se nezdravých pochutin dožadují.

Hudba a vůně

Zejména obchody s oblečením nebo obchodní centra spoléhají na hudbu. Známá písnička navozuje příjemnou náladu. Obchody používají i vůně v různých intenzitách, které se po obchodě šíří díky klimatizaci. Příjemná vůně nás povzbuzuje v nakupování.

Změna prodejny

Velmi známý trik je pravidelná rekonstrukce prodejny a změna regálů. Pořadí regálů, na které jsme byli zvyklí, už neplatí. Zboží se nám jeví nelogicky přeskládané a trvá nám déle, než ho najdeme. Díky tomu nakoupíme více zboží, které ani nepotřebujeme. Je dokázáno, že po změně organizace prodejny se obchodům zvyšují tržby.

Nákupní vozík

Prodejním trikem jsou i velké nákupní koše. Vejde se do nich mnoho zboží. 

Jak nákupním strategiím odolat?

Noste si vlastní košík nebo tašku

Vydejte se nakupovat s vlastím nákupním košíkem, např. proutěným nebo s plátěnou taškou. Tašku naplníte jen těmi produkty, které skutečně potřebujete.

Pište si seznam

Nakupujte podle napsaného seznamu. Nakoupíte jen to, co potřebujete. Ne to, co vám chtějí prodejci vnutit.

Zvažte, zda věc potřebujete

Nahlédněte do košíku a zamyslete se, zda věc opravdu potřebujete. Slevy v obchodech budou stále. Některé slevy ani nemusí být reálné, prodejci někdy cenu uměle navyšují.

Určete si, jak dlouho chcete nakupovat

Strávit delší čas v obchodech není problém. Stanovte si, jak dlouho budete nakupovat.

Slevy berte s rezervou

Slevy v letácích si ověřte na internetu nebo u konkurence. Často mají tentýž výrobek ve slevě i jiní prodejci. To, co je sleva v jednom obchodě, může být v druhém běžná cena. Pokud se do supermarketu vydáte pro pár věcí ve slevě, prodejci spoléhají na to, že díky jejich strategiím nakoupíte i další zboží, které jste původně koupit nechtěli.

Ignorujte dárky u zboží

Dárek k nákupu jako je magnetka nebo plyšák potěší. Obvykle se ale cena výrobku navýší a vy si tak dárek zaplatíte sami. Cílem dárku je zákazníka zaujmout. Kupovat nějaké zboží jen kvůli dárku se nevyplatí.

Už jste prokoukli prodejní strategie? Teď už vás prodejci nebudou nutit utrácet více peněz, než skutečně chcete.

24.6.2019 | admin

Komentáře nejsou povoleny.

Doporučujeme